Špela Čadež
Biografija
Galerija (3)
Gradiva
Filmografija (15)
animacija (8)
režija (7)
scenarij (5)
fotografija (3)
produkcija (2)
montaža (2)
scenografija (2)
Zasedba (1)
kostumografija (1)
mentorstvo in strokovno sodelovanje (5)
sektor kamera (1)
sektor animacija (1)
Nagrade in nominacije
Referenčne nagrade
"Naveličani smo ženskih likov brez vsebine, ki se znajdejo v tem položaju, ne da bi sploh bile igralke. Dovolj nam je dojemanja ženskega telesa zgolj skozi prizmo seksualizacije. Dovolj nam je moških likov, ki jih, ne da bi se o njem spraševali, uničuje lastno nasilje ..." Zato je, kot je dodala, veliko nagrado za kratki film namenila "filmu, ki mu je uspelo ujeti kompleksnost čustev lika, ki je pod psihološkim nadzorom nasilnega moškega. Ob prikazu vsakdanjega življenja tega para se poglobimo v doživljanje močne ženske, katere zadnje dejanje nas spravi v dobro voljo".
Zaradi lepo izdelane animacije in čudovite fizične izkušnje.
Nagrada občinstva v vrednonsti 1,000 €.
Špela Čadež je v domačem in mednarodnem ustvarjalnem prostoru izjemno cenjeno ime. Deluje kot avtorica animiranih filmov, producentka in režiserka. Študij je zaključila na Akademiji za likovno umetnost Univerze v Ljubljani, temu pa kasneje dodala še diplomo Akademije medijskih umetnosti v Kölnu. Svoj prvi lutkovnoanimirani film Zasukanec je ustvarila leta 2004 ter zanj prejela več mednarodnih nagrad in priznanj. Zahvaljujoč dobremu odzivu je ohranila tehniko lutkovne animacije in leta 2007 ustvarila film Ljubezen je bolezen, ki je bil deležen še bolj odmevnega mednarodnega odziva ter znova prejel številna priznanja in nagrade. Po zaključku študija je nekaj časa ustvarjala v Berlinu, kjer je razvila tudi scenarij za samostojni animirani film Boles, ki je premiero doživel leta 2013. Prav Boles je umetniški dosežek, ki je Špelo Čadež dokončno uveljavil kot najuspešnejšo ustvarjalko animiranega filma v Sloveniji. Boles je prejel več kot 50 nagrad in nominacij ter bil predvajan na 130 festivalih po svetu, kar ga uvršča med najuspešnejše kratke igrane filme v Sloveniji. Leta 2016 je svoj novi animirani film Nočna ptica zasnovala s pomočjo kolažne tehnike multiplan, ki jo je razvil Walt Disney. Gre za tehniko, ki nam s svojo specifiko odlično približa realnost. Pri delu namreč na prozorne folije slikamo podobe, ki jih nato postavimo na stekleno konstrukcijo, imenovano miza multiplan trik. Nad mizo namestimo kamero, pod njo pa različno oddaljena stekla, na katera polagamo folije z različnimi risbami. Tako dosežemo tridimenzionalni vizualni učinek, pri katerem narisane podobe obogatimo z različno ostrino ter globino pogleda. Uspeh animiranega filma Nočna ptica je pomenil še korak dlje v karieri Špele Čadež. Premiero je doživel v programu Mednarodnega festivala animiranega filma v Ottawi ter se uvrstil na prestižni festival neodvisnega filma Sundance. Njen najnovejši animirani film Steakhouse, za režijo katerega letos prejme tudi nagrado Prešernovega sklada, nadaljuje omenjeno bogato ustvarjalno izročilo. Znova je pri delu uporabila kreativno kolažno tehniko multiplan ter ustvarila sugestivni pripovedni svet, ki nam razkriva posledice psihološkega nasilja v družini. Pot filma se je pričela s premiero v Locarnu, oktobra 2021 pa je na 24. Festivalu slovenskega filma zanj prejela tudi nagrado vesna za najboljši animirani film. Slednje ji je uspelo tudi s filmoma Boles in Nočna ptica. Animirana mojstrovina Steakhouse se v pripovedi loteva zahtevne teme družinskega nasilja. Osrednji motiv je priprava zrezka, ki simbolizira zažgan, črn in z dimom obdan partnerski odnos. Glavni osebi sta Franc in Liza, zakonca, ki se ne vidita več, saj ju ločuje gost dim, ki se vali iz do neprepoznavnosti zapečenega zrezka na krožniku. Dim, ki zakriva obraza obeh protagonistov, je zgovoren bolj kot tisoč besed. Nakazuje odnos, ki ga več ni, ujetost, ki objema zakonca, bitko s časom, saj se lahko oba tudi zadušita, in neznosno napetost, saj se vsak trenutek zdi, da se bosta spopadla in pobila. Čeprav je sporočilnost pripovedi ostra kot britev, je vizualizacija svetla, duhovita, zvočno bogata, polna domislic, ki se iz posnetka v posnetek svetlikajo skozi detajle. Špela Čadež potencial animacije in brezmejnih svetov, ki jih ta ponuja, izkoristi v celoti in ga gledalcu postreže velikopotezno. Kratki film Steakhouse je obrtniško dovršen, zvočno bogat in režijsko popoln izdelek. Špela za prikaz zahtevne vsebine uporabi vso magijo sveta animacije, doda začinjeni humor in vse zasoli s pekočim koncem, ki gledalca ne pusti ravnodušnega. Uspehi Špele Čadež v domačem in mednarodnem okolju so izjemni. Tisto, kar naredi njena dela za tako posebna, je zmožnost, da animirane svetove svojih filmov izkoristi do popolnosti. Njeni filmi niso le klasična narativna dela, temveč so vizualne mojstrovine, v katerih so velike pozornosti deležni vsak detajl, barvni odtenek in zvočna kulisa. Ena njenih velikih odlik je tudi humanistična drža, s katero se loteva življenjsko perečih tematik – osamljenosti, hrepenenja, ljubezni, psihičnega nasilja v družini ter alkoholizma. Pojmi, ki nikakor ne zvenijo lahkotno, v njenih animacijah zaživijo na simbolni ravni ter nas nagovarjajo tako s svojevrstnim črnim humorjem kot tudi z rahločutnim narativnim pristopom. Animirani svetovi Špele Čadež so naravnost magični. Njeno magijo je prepoznala tudi mednarodna strokovna skupnost, ki ji je leta 2017 zaupala izdelavo posebnega animiranega povzetka Netflixove serije Oranžna je nova črna, leto kasneje pa jo kot prvo in edino Slovenko povabila k članstvu v Ameriški akademiji za filmsko umetnost in znanost, kjer pri podeljevanju oskarjev prispeva svoj glas. prof. mag. Marko Naberšnik, filmski in televizijski režiser, UL AGRFT
Fascinantna študija nasilnega razmerja v družini dveh, s pravo mero začinjenosti in tehnično briljantnostjo.
Kratki animirani film Steakhouse avtorice Špele Čadež na poetičen način in z določeno mero črnega humorja prikazuje surovost partnerskega odnosa ter s pomočjo vsebinsko in tehnično brezhibnega izdelka gledalca zapelje v zgodbo. V mehkobi vizualne podobe nas preseneti razplet, ki ga gledalec ne pozabi zlahka.
Nagrada za animacijsko tehniko.
Pardi di domani - special mention
angleško: "The intense atmosphere immediately pulled us deeply into this film. We found the story very interesting and the main character was incredibly alive."
srbsko: Impresionističko, hipnotišuće putovanje i veoma dobra tehnička izvedba ovog filma, vode nas polako i uvode u toksična stanja naše svesti.
Računalniška animacija / film / vizualni učinki / posebne omembe
Ustvarjalka animiranih filmov Špela Čadež prejme Župančičevo nagrado 2017 za animirani film Nočna ptica, ki tematizira alkoholizem kot nikoli dovolj odgovorno obravnavano družbeno patologijo. Po vsem svetu z desetinami nagrad obsipana umetnica, ki je postavila Ljubljano na svetovni zemljevid že s svojim prvencem Boles, v katerem se je poklonila arhitekturi Stare Ljubljane, je s svojim najnovejšim animiranim filmom v ta medij vpeljala tudi tehnološko inovacijo analognega snemanja. Film je ustvarila na odpisani multiplan mizi, ki jo je namestila v svoj studio v kulturni četrti Šiška, ki ga obiskuje vse več mednarodnih animatorjev in producentov. Tako je Ljubljano postavila v svetovno središče kot scenski in produkcijski prostor, zato ji mesto na obetavni ustvarjalni poti izreka priznanje z Župančičevo nagrado.
Nadrealistični portret okajenega starca nas popelje na halucinatorno potovanje skozi noč, fascinira z dovršeno animirano podobo in zbode s prizemljitvijo, ki ji ne uide nihče.
angleško: A drunken drive through the night. A badger at the wheel. The car radio is the crooning, rhythmic companion that sets the beat of the reeling road, the dance of the headlights of oncoming cars. The beginning becomes the end of a very bizarre journey where speed is relative, compressed by Špela Čadež into a visually sophisticated and stunning flat figure animation.
André Eckardt
angleško: „This is like a different kind of road movie. The film is well animated and uses a complex multi plan technique. This film deals with an important topic that is often difficult to talk about in an original way”.
angleško: ARTE Short Film Prize (towards purchase of a film)
angleško: It is a very sensitive story about a strange friendship in a world full of lonely people. In her first film the author expressed a fantastic sense for social relationships in the technique of puppets.
Z vrhunsko avtorsko poetiko ustvari avtorica intimno zgodbo na območju med resničnostjo, fikcijo in fantazmo.
angleško: “Without never forgetting the importance of storytelling, the author managed to make us live an enjoyable experience, mixing a whimsical appeal with the depth of emotion, creating relatable characters that conquered us with their melancholy and reality.”
Študentka izkazuje očiten dar pripovedovanja in nadzora nad gibanjem. Izdelala je ganljiv in občutenja poln film, ki inteligentno zgradi igrivo zgodbo, navdihnjeno z izrazjem iz vsakdanjega jezika. Žirija meni, da je avtorica obetavna umetnica, in si želi, da bi ta nagrada spodbudila njen ustvarjalni napredek.
Za srčno igrivost in domiselnost animacije.
Organizacije
Razširjeni podatki
Stik z uredništvom
Spoštovani, s pomočjo spodnjega obrazca nam lahko pišete. Veseli bomo vaših odzivov.