Dnevi slovenskega filma v Beogradu

7. december 2021

Od 8. do 11. decembra bodo v Beogradu v Jugoslovanski kinoteki potekali sedmi Dnevi slovenskega filma, ki jih bosta ob 18. uri svečano odprla kratki animirano-dokumentarni film Babičino seksualno življenje režiserke Urške Djukić in celovečerni dokumentarni film Slovenec, ki je preletel stoletje režiserja Dušana Milavca. Film Djukićeve je imel letos na enem izmed najpomembnejših festivalov animacije v Otavi, v Severni Ameriki, svetovno premiero, pravkar pa je na festivalu Animateka prejel tudi nagrado občinstva. Gre za kratek izlet v zgodovino intimnosti podeželske babice, ki povzema odnos, v katerem so bile ženske v prvi polovici 20. stoletja pod streho strogih cerkvenih naukov in splošnih družbenih konvencij razumljene kot objekt za potešitev spolne sle svojih mož. Navdih za film je avtorica črpala iz pričevanj žensk, ki jih je Milena Miklavčič zbrala v knjigi Ogenj rit in kače niso za igrače. Scenarij za film sta napisali režiserka, ki je film tudi zmontirala in Maria Bohr. Ko-režiserka in animatorka je Émilie Pigeard, glasove so posodili Doroteja Nadrah, Jure Henigman, Mara Vilar, Božena Zabret in Bojana Ciglič, skladatelj glasbe je Tomaž Grom, zvok je oblikoval Julij Zornik. Film je na 24. Festivalu slovenskega filme v Portorožu prejel tudi vesno za posebne dosežke. Slovenec, ki je preletel stoletje pa pripoveduje o Juriju Kraigherju, ki je bil avstro-ogrski pilot, letalski inštruktor in je služil v letalstvu Kraljevine SHS. Na Pan American Airways je bil pionir medcelinskih letov, dosegel je svetovni hitrostni rekord. Med drugo svetovno vojno je ameriška vojska pod njegovim vodstvom rešila tisoče sestreljenih ameriških pilotov z Balkana, med desantom v Drvarju je reševal maršala Tita.

Ob 19. 30 uri sledi odprtje razstave plakatov, ob 20. uri pa še dve projekciji filmov. Najprej kratki film režiserja Vladimirja Šojata z naslovom Revija DSF v Srbiji, nato pa legendarni celovečerni igrani film Nasvidenje v naslednji vojni režiserja Živojina Pavlovića. Med počitnicami v Španiji se srečata nekdanja smrtna sovražnika: slovenski partizan Berk in nemški vojak Bitter, ki se je v okupatorjevih vrstah boril v Jugoslaviji. Sredi ljubeznive, turistično razpuščene Španije v njunih dialogih znova oživijo spomini na vojni čas, v katerem sta si bila nasprotnika. Njun pogovor dopolnjujejo prizori Berkovih spominov na srečanja z ljudmi iz vojnih dni, med katerimi je imel izkušeni španski borec Anton, še posebej pomembno vlogo. Berk je z Antonom preživel večji del svojih partizanskih dni, vse do Antonove tragične smrti ob koncu vojne. V večkrat nagrajenem filmu osrednje vloge igrajo Metod Pevec, Boris Juh, Hans Christian Blech, Milan Puzić, Tanja Poberžnik in Jožica Avbelj. Po svečani premieri v Ljubljani, bo to prva projekcija digitalno restavrirane inačice filma v tujini.

Naslednji dan bo ob 12. uri uvodoma potekala okrogla miza z naslovom Živojin Pavlović v slovenski kinematografiji. Ob 18. uri pa bo najprej na ogled kratki dokumentarni film Delavci zapuščajo tovarno scenaristke in režiserke Neje Tomšič. Video esej se vrača k eni od prvih filmskih podob: odhodu delavcev iz tovarne. Pri tem se ozre na obe plati kovanca konkretnega trenutka in prostora, tržiške ladjedelnice Fincantieri leta 2021: v bleščeča, zastražena vrata vhoda v ladjedelnico in podobe, ki jih ta vrata varujejo. Film je se je uvrstil v tekmovalni program letošnjega 24. Festivala slovenskega filma. Sledi mu igrano dokumentarni celovečerni film režiserja Iztoka Aberška Piran Undeground. Ta gledalca popelje po Piranu na svojevrsten in poseben način. Celotno dogajanje filma je namreč postavljeno v zimski čas, ko so glavni igralci le prebivalci sami. Sprehod po tej nenavadni galeriji sreče, žalosti, lepote, kriminala, ljubezni, osamljenosti, idealizma in mestoma nepopravljivega optimizma vodi filmski in gledališki igralec Valter Dragan, ki je tudi sam Pirančan. Scenarij za film sta napisala Dragan in Aberšek.

Ob 20. uri bosta na ogled kratki animirani film Ta presneta očetova kamera! režiserja Miloša Tomića in Nekoč so bili ljudje režiserja Gorana Vojnovića. Nagajiv deček vztrajno in na nepridiprav način išče pozornost očeta - fotografa. Samo soočenje z očetovim umetniškim kaosom ter njegovo že skoraj obsesivno fascinacijo nad fotografijo-življenjem pa navsezadnje postane ključni element utrjevanja vezi z očetom na poti dečkovega odraščanja. V zgodbi, ki prepleta risano ter stop animacijo v tehniki kolaža, si avtor filma Ta presneta očetova kamera! za svoje inspiracijsko izhodišče izposodi fotografski arhiv slovenskega fotografa Dragiše Modrinjaka, hkrati pa črpa iz osebne izkušnje filmskega ustvarjalca - očeta.

Leo je Italijan, ki živi v Sloveniji, Vučko pa nekdanji begunec iz Bosne. Ker jima grozi, da bosta izgubila restavracijo, sprejmeta ponudbo prevaranta Giannija: ukrasti morata njegov tovornjak, da bo Gianni lahko pobral denar pri zavarovalnici. A prijatelja po pomoti odpeljeta napačen tovornjak – in v njem najdeta nepričakovan tovor ...pa je tematika Vojnovićevega filma Nekoč so bili ljudje. V filmu igrajo: Francesco Borchi, Moamer Kasumović, Maruša Majer, Emir Hadžihafizbegović, Boris Cavazza, Jasna Žalica, Vlado Novak, Gregor Bakovič in drugi.

V petek, 10. decembra, bosta ob 18. uri na ogled študijski kratki dokumentarni film Pepelni drobci scenarista in režiserja Aljoše Nikoliča ter celovečerni dokumentarni film Sinovi burje režiserja Miha Čelarja. Vzporedna zgodba o dveh sinovih burje, kraškem ovčarju Krasu, ki postane pastirski pes in najznamenitejšemu slovenskemu volku Slavcu, začetniku volčjega tropa. V svet volka nas popelje znameniti slovenski biolog dr. Miha Krofel, ki proučuje volkove po celi Evropi. Ob 20. uri pa sledi kratki igrani film Otava scenaristke in režiserke Lane Bregar, ki je bil premiero predstavljen na zadnjem filmskem festivalu v Sarajevu. Najstnica Loti leži v visoki travi in sanja o svoji mami. Ko jo pokliče babica, se Loti nenadoma znajde obkrožena z resničnostjo življenja na kmetiji. V filmu igrata Tara Krvina in Draga Potočnjak. Obiskovalci si bodo lahko ogledali še celovečerni igrani film Sanremo scenarista in režiserja Miroslava Mandića. Film govori o Brunu in Duši, ki živita v domu starejših občanov. Občasno se srečujeta, skupaj preživljata čas, a vedno sproti pozabljata, da se poznata. Kljub temu sta vesela vsakega novega srečanja. V filmu igrajo: Sandi Pavlin, ki je za vlogo Bruna na minulem filmskem festivalu v srbskem Leskovacu prejel nagrado za najboljšega igralca, Silva Čušin, Mojca Funkl, Boris Cavazza, Lara Komar, Barbara Cerar, Barbara Vidovič, Safet Mujčić, Vladimir Jurc, Doroteja Nadrah, Jurij Drevenšek in drugi. Film je slovenski kandidat za mednarodnega oskarja. Svetovna premiera filma je bila na lanskem 24. mednarodnem filmskem festivalu v Talinu.

V soboto, na zadnji festivalski dan, si bo občinstvo ob 18. uri lahko ogledalo kratki igrani film Beli ljudje režiserja Naška Križnarja iz leta 1970. V nadaljevanju sledi celovečerni dokumentarni film Buča na vroči strehi sveta režiserjev Nejca Sajeta in Jeffreyja Younga. Film je navdihujoč portret izjemnega pesnika Tomaža Šalamuna, ki je živel za umetnost in je iskro ustvarjalnosti neumorno prižigal v drugih. Več kot 50 let je bil na svoji poti popolnoma predan umetnosti in je za to včasih plačeval visoko ceno. Zaradi verzov, karizme in srčne podpore pesnikom je bil čaščen po vsem svetu, zlasti v ZDA, njegovo zasebno življenje pa so zaznamovali številni boji in zavračanje kompromisov. Leta 2019 je na Festivalu slovenskega filma prejel vesno za posebne dosežek.

Ob 20. uri pa bosta na ogled še kratki igrani film '91 režiserja Luka Štigla in celovečerni igrani film Zastoj režiserja Vinka Möderndorferja. Film Zastoj je imel svetovno premiero na 49. mednarodnem filmskem festivalu FEST v Beogradu, v glavnem tekmovalnem programu festivala. Film pripoveduje o srečanju dveh zakonskih parov z različnih polov družbene lestvice, ki na prvi pogled nimata ničesar skupnega. Nesreča in tragični dogodek pa ju v eni sami noči usodno združita in najbrž povežeta za vse življenje. V glavnih vlogah igrajo Mirjam Korbar, ki je na 15. Mostarskem filmskem festivalu – festivalu filmske igre prejela nagrado »Drevo ljubezni« za najboljšo glavno žensko vlogo, Peter Musevski, Uroš Fürst in Barbara Cerar. Igrajo tudi: Ivo Ban, Klemen Kovačič, Mila Fürst, Benjamin Krnetić, Igor Žužek, Branko Završan in drugi.

Že pred uradnim začetkom Dnevov slovenskega filma v Beogradu pa si je v ponedeljek, 6. decembra, bilo moč ogledati dokumentarno eksperimentalne kratke filme: Ne morete me avtomatizirati režiserke Katarine Jazbec, Labod režiserk Evelin Bizjak, Neje Rakušček, Monike Rusak, Ružice Anje Tadić in Tjaše Tomc, Delavci zapuščajo tovarno režiserke Neje Tomšič, Sutherland v okvirju režiserjev Matjaža Jamnika in Gaje Naje Rojec, Pepelni drobci režiserja Aljoše Nikoliča in Vdor režiserjev Matevža Jermana in Nika Novaka. Ob 20. uri pa kratke igrane filme: Sudden Gust of Wind režiserja Davorja Kralja, Otava režiserke Lane Bregar in ’91 režiserja Luka Štigla.

Dnevi slovenskega filma potekajo v organizaciji Društva Slovencev v Beogradu - Društvo Sava, pod pokroviteljstvom Ministrstva kulture in informiranja Republike Srbije, Urada Republike Slovenije za Slovence v zamejstvu in tujini, Ministrstva za zunanje zadeve Republike Slovenije, Nacionalnega sveta slovenske nacionalne manjšine, Slovenskega filmskega centra in Jugoslovanske kinoteke.

Napovednik Dnevov slovenskega filma je dostopen tukaj.

Vir: Slovenski filmski center