15. januar 2024

Trdna vez med slovenskim filmom in tržaškim festivalom

Od 19. do 27. januarja 2024 bo potekal 35. tržaški filmski festival, ki je vodilni italijanski festival srednje- in vzhodnoevropskega filma. Pomembno mesto v Trstu tradicionalno namenjajo slovenskemu filmu. Vsako leto se na tem pomembnem italijanskem festivalu predstavljajo tudi slovenski avtorji s svojimi najnovejšimi deli. Letos so se v uradni program uvrstili trije naši celovečerni filmi, dva kratka ter animirani projekt v razvoju.

21. januarja bo slovensko prisotnost vpeljal Martin Turk s celovečernim dokumentarno-igranim filmom Kino Volta (Il cinema Volta), ki bo v Teatro Miela dočakal svetovno premiero. Film nas popelje v Trst na začetku 20. stoletja, ko se štirje podjetniki pod vodstvom takrat še neznanega dublinskega učitelja Jamesa Joycea odločijo odpreti prvi irski kino – Cinema Volta. Dva tržaška igralca, Danjiel Malalan in Nikla Petruška Panizon, oživljata dejstva in like, ki so sodelovali v tej pustolovščini. Film je nastal v produkciji Fabula ter soprodukciji RTV Slovenija, Incipit film, Planet Korda Pictures, Filmske komisije in regionalnega AV sklada Furlanije – Julijske krajine ter s finančno pomočjo Slovenskega filmskega centra.

V tekmovalnem programu se bosta 25. januarja za glavno nagrado potegovala dva celovečerca. Prvi je Opazovanje Janeza Burgerja, slovensko-hrvaško-italijansko-makedonska soprodukcija, ki bo v Trstu doživela italijansko premiero. Film v produkciji Staragare je bil sicer premierno prikazan lani na filmskem festivalu Črne noči v Talinu (PÖFF). Zgodbo so navdihnili resnični dogodki in nastal je družbeni triler s paranormalnim pridihom. Bolj ko se mlada reševalka Lara trudi ugotoviti, zakaj se na njenem osebnem facebook profilu vrstijo skrivnostni videoposnetki brutalnega zločina, bolj ji postaja jasno, da je čudno tudi sama vpletena v zadevo. Za vlogo Lare je mlada igralka Diana Kolenc na zadnjem Festivalu slovenskega filma v Portorožu prejela vesno za najboljšo glavno žensko vlogo.

Drugi film pa je Cent'anni (Sto let), dokumentarni film, celovečerni prvenec Maje Doroteje Prelog, v produkciji Cvinger filma, ki je slovensko-poljsko-italijansko-srbsko-avstrijska soprodukcija in jo v Trstu čaka svetovna premiera. V zgodbi nastopa Blaž, ki se po preboleli hudi bolezni odpravi na zahtevno kolesarsko turo čez najslavnejše vzpone Gira d’Italia. Spremlja ga njegova partnerka, režiserka Maja Doroteja Prelog, da bi posnela film o njegovi zmagi nad boleznijo. Režiserka je ob premieri filma povedala, »Nikoli si nisem mislila, da bo to film o meni. Leta 2018 me je moj partner, s katerim sva skupaj od mojih gimnazijskih let vprašal, če bi režirala film o njegovi kolesarski poti prek najslavnejših vzponov Gira d’Italia, s katero bi proslavil svojo zmago nad levkemijo. Bila sem presrečna. Film sem videla kot priložnost, da se spet vrneva nazaj v »normalno življenje« in se končno rešiva strahu in izolacije. Toda veličastna pot okrevanja, ki sva jo načrtovala se ni odvijala po načrtih. Cent'anni je moja iskrena izpoved in boleča analogija najinega odnosa z vso večplastnostjo in protislovji.«

Med kratkimi filmi bosta slovenske barve prav tako zastopala dva filma. Prvi, Kako sem se naučila obešati perilo Barbare Zemljič je nastal v produkciji Filmservisa in prikazuje kratek insert naključnega srečanja Oli in Miha, ki se razvije v prijateljstvo, morda nekaj več, morda nekaj manj. Igrata ju Tamara Avguštin in Domen Novak, film se je premierno predstavil v tekmovalnem programu sarajevskega filmskega festivala in bil izbran za kandidata za nagrado Evropske filmske akademije za najboljši kratki film.

Drugi pa je Morje med nama Luna Sevnika, sicer študenta filmske režije na praški FAMU, ki je nastal v slovensko-češko-hrvaški soprodukciji. V intimni zgodbi, ki je nastala v produkciji Cvinger filma, igrajo Bruno Mihanović, Leon Lučev in Martin Pechlát. Zgodba spremlja nezadovoljnega najstnika, ki očetu pomaga pri družinskem podjetju, med tem pa obtiči na majhnem čolnu s starejšim turistom. Medtem ko fant nestrpno čaka, da se oče vrne z dnevnim ulovom, mu turist začne dajati nespodobne predloge. Projekcija v Trstu bo za film svetovna premiera.

Ko vzhod sreča zahod
Med festivalom bo (od 21. do 24. januarja) že 14. leto potekalo tudi soprodukcijsko srečanje When East Meets West (WEMW), ki pozornost usmerja na še neuveljavljene filmske režiserke in režiserje. Žirija je med 486 prijavljenimi projekti v razvoju letos izbrala 9 celovečernih dokumentarnih filmov, 9 celovečernih igranih in 3 kratke animirane filme, ki si jih bo lahko ogledalo več kot 500 odločevalcev in strokovnjakov z vsega sveta. Med slovenskimi izbranci je režiser Leo Černic (Pentola (2022), Ples ljubezni (2018) in Zamejen (2016)). Zamejski Slovenec se je začel aktivno ukvarjati s filmom, ko je leta 2014 uspešno opravil sprejemne izpite za AGRFT, smer filmska in TV režija. V Trstu je bil izbran njegov novi projekt Cosmonauts v produkciji Finta Film (Slovenia), Staragara IT (Italija) in Adriatic Animation (Hrvaška).

»Letos smo prejeli izjemno veliko število prijav in po skrbnem in obsežnem izbirnem postopku smo veseli, da lahko predstavimo impresivno raznolikost talentov in zgodb z različnih koncev sveta. Poleg tega na "odru" festivala WEMW prvič predstavljamo kratke animirane projekte, s katerimi želimo spodbuditi nove ustvarjalne in strokovne povezave v Evropi in zunaj nje,« je ta del festivala komentiral Alessandro Gropplero, vodja soprodukcijskega srečanja WEMW.

Slovenija/Italija – Brezmejno filmsko sodelovanje

V Trstu pa bo ob 35-letnici festivala potekal še en poseben dogodek, ki bo zabeležil prijateljstvo in sodelovanje med tržaškim filmskim festivalom in Slovenskim filmskim centrom, ki se razteza preko treh desetletij. Slovenski filmski center v sodelovanju z GO! 2025 Nova Gorica in Gorica, Evropska prestolnica kulture prireja dogodek Slovenija/Italija – brezmejno filmsko sodelovanje, ki bo povzel odlično sodelovanje med Slovenijo in Italijo na področju filma. To se je predvsem na področju skupnega ustvarjanja filmov, v zadnjih letih močno okrepilo. Dogodek bo posebej osvetlil vlogo Evropske prestolnice kulture pri zagotavljanju še boljših pogojev za skupno prihodnost filmskega ustvarjanja. Neformalno srečanje s posebnimi slovenskimi in italijanskimi gosti se bo odvilo 25. januarja in bo osvetlilo dosedanje sodelovanje ter dosežke na področju filma med Slovenijo in Italijo.

Vir: Slovenski filmski center

POVEZANO