24. Festival slovenskega filma se zaključuje s podelitvijo Vesen

17. oktober 2021

V Portorožu se je nocoj odvilo sklepno dejanje letošnje edicije Festivala slovenskega filma. Podeljene so bile Vesne za najboljše filmske dosežke preteklega leta.

Strokovna žirija za celovečerne filme: Primož Bezjak, Dana Budisavljević, Želimir Žilnik

Strokovna žirija za kratke igrane, dokumentarne, eksperimentalne, animirane in študijske filme: Robert Černelč, Matjaž Ivanišin, Hana Repše


Vesna za najboljši celovečerni film

Prasica, slabšalni izraz za žensko

Režija: Tijana Zinajić

Produkcija: December

Utemeljitev: Film, ki nas je nabolj presenetil in očaral. Film, ki poka od energije, življenja in naklonjenosti do svojih likov. Ne igra na karto v evropskem art filmu trendovskega minimalizma, ampak izrablja vse, kar se mu ponuja – od plazu besed do tišine, od plesa do posedanja v mali kuhinji in drogeraških tripov. In v vsem je dober. To je film sijajno zrežiranega igralskega ansambla, dinamike in neke čisto nove, sveže filmske energije.


Vesna za najboljšo režijo

Darko Sinko

za film Inventura

Utemeljitev: Film je na prvi pogled videti nevsiljiv in zadržan, a je vsaka njegova minuta domišljeno zrežirana. Režiser z natančnostjo kreira ritem in tok pripovedi. V svoji slogovni enovitosti in zadržanosti Inventura odseva negotovost, frustracije in strah, ki ga občutimo, medtem ko nam življenje polzi v obstranskost.


Vesna za najboljši scenarij

Iza Strehar

za film Prasica, slabšalni izraz za žensko

Utemeljitev: Scenarij je anarhičen in analitičen. Ironičen in samokritičen. Psovaški in umetniško ambiciozen. Feminističen in falusoiden. Iskren in prevarantski. Trezen in pijan. Drogiran in čist. Abstinenčen in »jebački«. Kot življenje.


Vesna za najboljšo glavno žensko vlogo

Liza Marijina za vlogo Eve

v filmu Prasica, slabšalni izraz za žensko

Utemeljitev: Liza Marijina je še enkrat dokazala, kako močno in natančno občuti jezo generacije, ki na videz noče odrasti, čeprav ji je vse kristalno jasno. V liku Eve s svojo neizprosno neposrednostjo in jebivetrstvom »ubija« in »kolje« vse okrog sebe, obenem pa v njej začutimo strah, negotovost in globoko hrepenenje.


Vesna za najboljšo glavno moško vlogo

Radoš Bolčina za vlogo Borisa

v filmu Inventura

Utemeljitev: Radoš Bolčina se v vlogi Borisa suvereno, z vso svojo igralsko širino in izkušnjami giblje po tanki črti med coenovskim absurdom nevidnega človeka, realizmom in inteligentnim humorjem.


Vesna za najboljšo stransko žensko vlogo

Anuša Kodelja za vlogo Nine

v filmu Prasica, slabšalni izraz za žensko

Utemeljitev: Anuša Kodelja nas v vlogi Nine popolnoma očara s svojo svežino, razigrano drznostjo in izjemnim občutkom za humor. Postane naša »bestička«, sorodna duša, s katero bi odšli na konec sveta – ali pa vsaj do Berlina.


Vesna za najboljšo stransko moško vlogo

Dejan Spasić za vlogo Andreja

v filmu Inventura

Utemeljitev: Lik policijskega inšpektorja je bil na filmu viden že tolikokrat, da ga je težko odigrati na izviren način. Dejanu Spasiću je v filmu Inventura uspelo prav to. Inšpektor Andrej je zadolžen za primer, ki se ne bo nikoli razrešil, a je obenem razumen in topel človek, ki je tu prav zato, da razreši primer.


Vesna za najboljšo fotografijo

Mitja Ličen

za film Telesce

Utemeljitev: Mitja Ličen je bil v koprodukcijskem filmu Telesce pred velikim izzivom: zgodba se dogaja pred več kot sto leti. To dramatično in čustveno pripoved, kjer se glavni junaki borijo za preživetje in se simbolno prebijajo skozi peklenske situacije, je direktor fotografije posnel tako, da se gledalec počuti del tega minulega sveta, njegovih grozovitosti in odrešitev.


Vesna za najboljšo izvirno glasbo

Matija Krečič

za film Inventura

Utemeljitev: Za pogumno rabo močnih glasbenih poudarkov in odmik od glasbe, ki se staplja z oblikovanjem zvoka. Glasba tu, namesto tega, prevzame vlogo še enega filmskega lika.


Vesna za najboljšo montažo

Uroš Maksimović, Mariana Kozáková

za film Odpuščanje

Utemeljitev: Družinska tragedija, tradicionalna albanska vas sredi gorskih brezpotij. Nova gospoda in uprava, svečeniki in odvetniki, proces snemanja, ki je trajal šest let. Vse to je montaža uspela oblikovati v vizualno in dramaturško celoto. Glavni lik filma, dekle, ubito v družinskem sporu, ostaja prisoten v svoji bolečini, molku in pogledu njene matere. Moški liki – sosedje, sorodniki, uradniki in svečeniki – so okupirani z mačo temami: kdo je pomembnejši in kdo si je nagrabil več denarja. Sistem se je spremnil, a patriarhat je ostal.


Vesna za najboljšo scenografijo

Neža Zinajić

za film Prasica, slabšalni izraz za žensko

Utemeljitev: Nagrado za najboljšo scenografijo prejme Neža Zinajić za film Prasica, slabšalni izraz za žensko. Številne lokacije, med njimi mnoge in vsem dobro znane ljubljanske vedute, študentska stanovanja, galerijski in zabaviščni prostori, stranišča in ordinacije, vse se odlično vklaplja v eklektični slog filma in vse deluje avtentično ter podpira like in režijo.


Vesna za najboljšo kostumografijo

Matic Hrovat

za film Prasica, slabšalni izraz za žensko

Utemeljitev: Nagrado za najboljšo kostumografijo prejme Matic Hrovat za film Prasica, slabšalni izraz za žensko. Za ulično modo, prenešeno v filmsko kostumografijo, ki odlično oriše like, zataknjene med otroštvom in odraslostjo.


Vesna za najboljšo masko

Martina Šubic Dodočić

za film Oaza

Utemeljitev: Maska Martine Šubic Dodočić v filmu Oaza Ivana Ikića je izjemen prispevek k realnosti in specifičnosti ambienta filma, pri čemer nikoli ne eksploatira svojih pritagonistov.


Vesna za najboljši zvok

Julij Zornik

za film Morena

Utemeljitev: V letošnji festivalski selekciji ime Julija Zornika, oblikovalca zvoka večine tekmovalnih filmov, močno izstopa. Lahko bi rekli, da je Julij Zornik razred zase, pa vendar smo se morali odločiti za en film, pri katerem je sodeloval kot oblikovalec zvoka. Zaradi sijajno oblikovane zvočne atmosfere prostora pod in nad morsko gladino, ki je zelo drugačna od tiste najpogosteje uporabljene v mediteranskih filmih, nagrado podeljujemo filmu Morena v režiji Antoanete Alamat Kusijanović.


Vesna za najboljšo manjšinsko koprodukcijo

Telesce

Režija: Laura Samani,

Slovenski koproducent: Vertigo

Utemeljitev: V tem sklopu smo videli nekaj izjemnih umetniških filmov, ki so že obšli festivale po svetu in zagotovo sodijo v vrh evropske kinematografije, zato odločitev o tem, kateremu od njih dodeliti nagrado, ni bila lahka. Odločitev nam je nekoliko olajšalo pravilo, da lahko slovenski avtorji dobijo vesno tako za večinske kot za manjšinske koprodukcije, s čimer smo želeli poudariti njihovo kakovost. Nagrado za najboljšo manjšinsko koprodukcijo prejme prvenec italijanske režiserke Laure Samani Telesce. To je film izjemne vizualne moči in telesnosti, ki se s platna preliva v gledalca. Postavi nas v izkušnjo podeželskega življenja z začetka 20. stoletja, ne da bi pri tem zapadel v kič ali romantizacijo življenja naših babic in prababic. Preseneti nas s subtilnimi scenarističnimi obrati ter z uporabo slovenskih in italijanskih narečij. Obenem je nežen in krut. Vsekakor je to čudovit film, za katerega upamo, da bo skupaj z drugimi izjemnimi manjšinskimi koprodukcijami našel pot v slovenske kinematografe.


Vesna za najboljši dokumentarni film

Odpuščanje

Režija: Marija Zidar

Produkcija: Vertigo

Utemeljitev: Avtorica Marija Zidar skozi zapleten konflikt med sorodniki izriše kompleksno podobo patriarhalne družbe. Z natančno in zadržano opazovalno tehniko nas popelje v samo jedro dveh sprtih družin in tako ustvari večplasten in presunljiv dokumentarni film.


Vesna za najboljši kratki igrani film

Sestre

Režija: Kukla

Produkcija: A Atalanta

Utemeljitev: V kratkem igranem filmu Sestre, režiserka ponuja gledalcu kritičen razmislek o vlogi spola in z njo povezanim nasiljem v družbi. S pomočjo intenzivnega ritma, nasičenega prepleta vizualnih podob, zvoka in glasbe nas film silovito vodi od prvega do zadnjega kadra.


Vesna za najboljši animirani film

Steakhouse

Režija: Špela Čadež

Produkcija: Finta

Utemeljitev: Kratki animirani film Steakhouse avtorice Špele Čadež na poetičen način in z določeno mero črnega humorja prikazuje surovost partnerskega odnosa ter s pomočjo vsebinsko in tehnično brezhibnega izdelka gledalca zapelje v zgodbo. V mehkobi vizualne podobe nas preseneti razplet, ki ga gledalec ne pozabi zlahka.


Vesna za najboljši eksperimentalni film

Vdor

Režija: Matevž Jerman, Niko Novak

Produkcija: Temporama

Utemeljitev: Kratki eksperimentalni film Vdor s pomočjo igre svetlobe in teme poganja zbirko v formaldehid shranjenih živalskih primerkov v nenehno gibanje. Avtorja filma manipulirata z abstraktnimi podobami, ki se gledalcu ne pustijo ujeti. Podobe skupaj z zvokom ustvarjajo nov, imaginaren in neskončen prostor gledalčevega občutenja.


Vesna za najboljši študijski film

(ne)vidni

Režija: Anže Grčar

Produkcija: UL AGRFT

Utemeljitev: Film (Ne)vidni na gledalca naredi vtis z natančnim opazovanjem azilantov in prostovoljcev pod streho Ambasade Rog. Prevzel nas je angažiran pristop mladih avtorjev, ki pronicljivo in subtilno pristopajo k izbrani temi.


Vesna za posebne dosežke

Babičino seksualno življenje

Režija: Urška Djukić, Emilie Pigeard

Utemeljitev: Vesno za posebne dosežke podeljujemo tenkočutnemu animiranemu filmu Babičino seksualno življenje, ki prikaže kratek izlet v zgodovino intimnosti podeželske babice. Avtorica se teme loteva na angažiran in ironičen način, z enostavno in učinkovito risbo ter fotografijo. Gre za ganljivo dokumentarno pripoved s ščepcem satiričnega humorja. Posebni dosežek vidimo v domiselni strukturi filma in odličnem načinu pripovedovanja, ki subtilno razgrinja tabu temo naše polpretekle zgodovine.

Kazenski strel

Režija: Rok Biček

Utemeljitev: Vesno za posebne dosežke podeljujemo izjemnemu slovenskemu doprinosu k filmu Kazenski strel v kategoriji manjšinske koprodukcije. Režiser, soscenarist, somontažer in producent Rok Biček nam z avtorskim pristopom v petnajstih minutah, polnih suspenza ter odlično vodene kamere in mladih igralcev, pokaže, da ima navidez nedolžna igra lahko resne posledice. Film od začetka do konca deluje kot vžigalna vrvica.


Posebno priznanje žirije/posebna omemba

Iskre v času, svetovni računalniški podvig

Režija Jurij Gruden

Produkcija: Senca Studio

Utemeljitev: V filmu Iskre v času, svetovni računalniški podvig so predstavljena dejstva in osebna pričevanja Janeza Škrubeja in skupine elektrotehnikov, ki so se med prvimi na svetu lotili razvijanja slovenskega in jugoslovanskega računalnika. Gledalci se seznanimo tako z njihovim svetovnim uspehom kot tudi z okoliščinami in pritiski, katerim je bilo podvrženo njihovo inovatorsko delo. Film je pomembno pričevanje iz prezrte in pozabljene zgodovine.

Ameba

Režija: Blaž Završnik
Produkcija: Bandera

Utemeljitev: Film Ameba si zasluži posebno omembo zaradi gverilskega pristopa k snemanju, ki se ga v slovenski in regionalni kinematografiji uporablja vse preredko, a lahko, kot je razvidno v tem primeru, da zelo zanimive rezultate.


Vesna za najboljši film po izboru občinstva

Prasica, slabšalni izraz za žensko

Režija: Tijana Zinajić

Produkcija: December

Povprečna ocena: 4,74


DRUGE NAGRADE

Nagrada AKMS

za izbrani celovečerni film

Žirija: Špela Mrak, Luka Vidic, Jure Matičič

Morena

Režija: Antoneta Alamat Kusijanović

Utemeljitev: Žirija podeljuje nagrado filmu, ki nas je osvojil s svojo vsebinsko večplastnostjo, vizualno estetiko, režijskim presežkom in izdelanimi igralskimi stvaritvami. Z odprtimi usti smo doživljali intenzivnost družinskih odnosov, nevzdržno stopnjevanje napetosti in mamljivost pobega iz raja. Nagrado prejme film Morena.

Posebna omemba

Inventura

Režija: Darko Sinko

Utemeljitev: Posebno omembo žirija namenja prav tako izvrstnemu prvencu Inventura, ki v središče dogajanja postavi najbolj navadnega človeka, ki se znajde v precepu med lastno predstavo o sebi in tem, kar v resnici je.


Nagrada Društva slovenskih filmskih publicistov FIPRESCI

za najboljši slovenski celovečerni filmi v tekmovalnem programu

Žirija: Bojana Bregar, Rok Govednik, Simona Jerala

Odpuščanje

Režija: Marija Zidar

Produkcija: Vertigo

Utemeljitev: Gre za premišljen film, ki odpira vpogled v neopatriarhalne strukture. Ob intimni družinski tragediji subtilno prikaže spotikanje populizma ob demokratizem, pri čemer v presojo gledalk in gledalcev ne posega.


Nagrada za najboljšega debitanta

pod pokroviteljstvom Iridium Filma

Darko Sinko

za film Inventura


Nagrada Kosobrin za dragocene filmske sodelavce

Podeljuje: Društvo slovenskih filmskih režiserjev

Za leto 2020: rekviziter Rudi Požek

Za leto 2021: mojster osvetljave Drago Jarić


https://bsf.si/sl/film/prasica-slabsalni-izraz-za-zensko/https://bsf.si/sl/film/prasica-slabsalni-izraz-za-zensko/https://bsf.si/sl/ime/darko-sinko/https://bsf.si/sl/ime/iza-strehar/https://bsf.si/sl/ime/liza-marijina/