17. november 2025

V Parizu se bo začel drugi festival slovenskega filma

V Parizu bo v znamenitem kinu L'Entrepôt od 20. do 23. novembra potekal drugi festival slovenskega filma z naslovom Slovenski film: med spominom in sedanjostjo. Na ogled bo sedem celovečernih filmov, od tega dva dokumentarna, in sicer: prvenec Kaj ti je deklica režiserke Urške Djukić, Igrišča ne damo! režiserja Klemna Dvornika, prvenec Ida, ki je pela tako grdo, da so še mrtvi vstali od mrtvih in zapeli z njo režiserke Ester Ivakič, Na papirnatih avionih režiserja Matjaža Klopčiča, v digitalno restavrirani inačici, Odrešitev za začetnike režiserke Sonje Prosenc, Duhovnica režiserke Maje Prettner in Gora se ne bo premaknila režiserke Petre Seliškar. To bo v zgodovini slovenskega filma prva predstavitev v tujini, na kateri prevladujejo ženske avtorice.

Agencija Valeur Absolue, ki pri festivalu skrbi za stike z javnostjo, je v uvodu materialov za novinarje zapisala:

»Od neorealizma do sodobnih, najbolj eksperimentalnih in politično angažiranih pristopov si je slovenska kinematografija oblikovala edinstveno identiteto. Vedno jo je zaznamovala sposobnost izvirnosti, presenečenja in nenehnega preoblikovanja pogledov. Kot dedinja bogate zgodovine in s svojo ustvarjalnostjo, ki povezuje družbeno angažiranost, raziskovanje intime ter umetniško odprtost, se danes uvršča med najbolj inovativna in navdihujoča središča evropskega filma.«

V nadaljevanju so zapisali, da slovenska kinematografija, čeprav nastaja v državi z le dvema milijonoma prebivalcev, zavzema edinstveno mesto v evropskem prostoru zaradi moči svojih pripovedi in izvirnosti svojih izraznih oblik. Njene filme odlikujejo umetniška doslednost, raznolikost ter sposobnost vzpostavljanja dialoga med osebnim in univerzalnim. Poleg mednarodnih nagrad, ki so jo izbrani slovenski filmi prejeli, gre še posebej izpostaviti nagrado Cezar režiserke Urške Djukić, ki je za svoj kratki film Babičino seksualno življenje to pomembno nagrado za najboljši kratki animirani film prejela leta 2023.

Poudarili so, da je slovenska kinematografija tudi izrazito angažirana – neposredno se sooča z družbenimi, političnimi in osebnimi temami ter odpira ključna vprašanja svojega časa. Njena odprtost in pogum pri obravnavi raznolikih vsebin se odražata tudi v ljubljanskem LGBT filmskem festivalu, enem najstarejših tovrstnih festivalov v Evropi, ki že več kot štiri desetletja predstavlja enega najpomembnejših dogodkov kulturne in umetniške raznolikosti v srednji Evropi.

V zadnjih letih je nova generacija slovenskih režiserk močno zaznamovala mednarodno filmsko prizorišče z izvirnostjo in močjo svojih zgodb. Sonja Prosenc (Zgodovina ljubezni, 2018), nagrajena v Karlovih Varih, se v Pariz vrača s filmom Odrešitev za začetnike. Kaj ti je deklica je na letošnjem Berlinalu prejel nagrado mednarodnega združenja filmskih kritikov FIPRESCI za najboljši film v uradnem tekmovalnem programu Perspektive. Ženski ustvarjalni glasovi pa so močno prisotni tudi na področju dokumentarnega filma: od Petre Seliškar, katere najnovejši film Gora se ne bo premaknila (2025) je doživel svetovno premiero na festivalu Visions du Réel v Nyonu, do Maje Prettner, katere dokumentarec Duhovnica je bil leta 2024 prikazan na Hot Docs v Torontu in je letos na mednarodnem dokumentarnem filmskem festivalu ZagrebDox prejel nagrado občinstva.

Film Kaj ti je deklica bo otvoril festival slovenskega filma. To bo pariška predpremiera filma, ki bo svojo pot po francoskih kinematografih začel 18. februarja 2026. Na projekciji bo prisotna režiserka filma Urška Djukić.

Od letošnjega avgusta je v francoski distribuciji tudi film Odrešitev za začetnike režiserke Sonje Prosenc, ki se bo udeležila tudi tokratne pariške projekcije. Pridružil se ji bo direktor fotografije Mitja Ličen.

Projekcijo mladinskega filma Igrišča ne damo bo pospremil režiser Klemen Dvornik, prvenec Ida, ki je pela tako grdo, da so še mrtvi vstali od mrtvih in zapeli z njo bo predstavila scenaristka Nika Jurman, zaključni dan za dokumentarni film bo uvedla režiserka Maja Prettner z Duhovnico, nadaljevala ga bo Petra Seliškar, ki bo film Gora se ne bo premaknila predstavila francoskim distributerjem. To bo tudi zaključna projekcija drugega festivala slovenskega filma v Parizu.

Napovednik filmov je dostopen tukaj. Prvi festival slovenskega filma je potekal leta 2022. Vse filme je sofinanciral Slovenski filmski center, ki predstavitev v Parizu organizira v sodelovanju z Veleposlaništvom Republike Slovenije v Parizu. Za digitalno restavriranje filma Na papirnatih avionih (1967) je leta 2024 poskrbela Slovenska kinoteka.

Vir: Slovenski filmski center