V legendarnem berlinskem kinu Arsenal, ki se podpisuje tudi kot Inštitut za film in video umetnost, bo od 1. do 5. novembra potekala predstavitev slovenskih filmov z naslovom Keine Retrospektive: Slowenisches Kino/ Not a retrospective: Slovenian Cinema. Prikazanih bo osem slovenskih filmov, večini projekcij pa bo sledil pogovor z režiserjem ali režiserko. Kurator programa je Bernd Buder, programski direktor filmskega festivala v Cottbusu, ki slovenski film spremlja že skoraj trideset let. Projekt za kino Arsenal sta zasnovala Slovenski filmski center in Slovenski kulturni center v Berlinu. O izbranem programu je zapisal: »Osamosvojitev Slovenije je na novo osmislila slovenski film. Ta program, ki obsega dve klasiki in šest novejših celovečercev, osvetljuje deželo, katere kinematografija združuje univerzalne teme z regionalnim pridihom in jih predstavlja iz nenavadnih zornih kotov - kinematografska potovanja med preteklostjo in sedanjostjo, vzhodom in zahodom, socialno dramo, razpeto med epom, komorno dramo in subtilno ironijo.«
Otvoritveni film bo digitalno restavrirani film Dolina miru režiserja Franceta Štiglica, slovenska klasika iz leta 1956, ki po projekciji v programu Cannes Classics leta 2016, doživlja svoje drugo življenje, kajti sporočilo filma o hrepenenju po miru je večno. Film je tudi prelomnica v evropski kinematografiji, saj je glavni igralec John Kitzmiller za svoj nastop v Dolini miru leta 1957 kot prvi Afroameričan prejel nagrado za najboljšega igralca na festivalu v Cannesu, kar je za mlade generacije v ZDA pravo odkritje. Pred projekcijo bo film predstavil prof. dr. Peter Stanković, profesor za kulturne in filmske študije na Fakulteti za družbene vede Univerze v Ljubljani. Filmu bo sledil pogovor s prof. dr. Petrom Stankovićem in Nerino T. Kocjančič, vodjo promocije in distribucije pri Slovenskem filmskem centru, ki ga bo moderirala vodja SKICE Berlin, Saša Šavel Burkart.
2. novembra bo na sporedu film Rezervni deli režiserja Damjana Kozoleta, ki se je leta 2003 uvrstil v glavni tekmovalni program Berlinala in je napovedal migranstsko krizo, ki ji po dvajsetih letih ni videti konca. Angleški Guardian ga je ocenil s petimi zvezdicami in zapisal, da gre za "enega najmočnejših in najbolj provokativnih filmov leta", Sight and Sound pa je ga je leta 2008 uvrstil med deset najpomembnejših filmov nove Evrope. Film bo na sporedu ob 19:00 uri, sledil bo pogovor z režiserjem. Tudi režiserka Sonja Prosenc bo pospremila svoj prvenec Drevo iz leta 2014, ki je svojo pot začel na festivalu v Karlovih Varih in je nelinearna pripoved o trenju med tradicijo in željo po svobodi.
3. novembra bo večer zadnjih kandidatov za mednarodnega oskarja, saj bo naprej na sporedu film Jezdeca (2022) režiserja Dominika Menceja, naš letošnji kandidat za oskarja, ki mu bo sledil pogovor z režiserjem. O filmu so v Cineuropi zapisali: »Film blesti tudi na igralski ravni, predvsem zahvaljujoč naravni, spontani kemiji med mladimi člani zasedbe ter igralski avtoriteti, ki jo prinaša Kojo v vlogi modreca na motorju. To je vožnja, na katero se je treba podati tako s srcem kot z umom.« Sledila bo projekcija filma Orkester (2021) režiserja Matevža Luzarja, lanskoletnega kandidata za oskarja. Film ponuja študijo slovenske identitete in mikrokozmosa turneje. Pristne reference in (samo)ironija temeljijo na izkušnjah samega režiserja, ki se je tudi sam nekoč udeležil takšne turneje.
4. novembra bo ob 19:00 na sporedu Rudar (2017) režiserke Hanne Slak, ki živi v Berlinu in je letos posnela svoj prvi nemško večinski film Niti besede (2023), ki je svetovno premiero imel na festivalu v Torontu, prvo nagrado je potem prejel na festivalu v Varšavi, kmalu pa ga bomo videli tudi v Sloveniji, na prihajajočem LIFF-u. Rudar nas opominja, da so množični poboji vselej del zgodovine, kadar se za prevlado borijo totalitarne ideje. Sledil bo film Posledice (2017), prvenec Darka Štanteta, ki je ravno tako doživel svetovno premiero na festivalu v Torontu, kjer mu je pristni vpogled v življenje mladostnih prestopnikov, omogočil tudi redno distribucijo v Franciji, ZDA, Veliki Britaniji in Nemčiji. Darko Štante trenutno snema svoj drugi celovečerni igrani film.
Predstavitev v Arsenalu bo 5. novembra zaključila nemška premiera filma Vzornik (2023) režiserja Nejca Gazvode, ki je na letošnjem festivalu slovenskega filma prejel vesno za najboljšo stransko vlogo in vesno za najboljšo kostumografijo. Film nam govori o tem, da mladost ni lahka, zlasti v času pandemije, človek pa se hitro zaplete v občutke osamljenosti. Po filmu bo sledil pogovor z režiserjem.
Vir: Slovenski filmski center