V soboto, 8. junija, se je na filmskem festivalu Tribeca v New Yorku odvila svetovna premiera tretjega celovečernega igranega filma režiserke Sonje Prosenc Odrešitev za začetnike. Film z mednarodnim naslovom Family Therapy je bil izbran izmed deset filmov glavnega mednarodnega tekmovalnega programa. V črni komični drami spoznamo na videz popolno družino, ki jo sestavljajo Olivija, Aleksander in njuna hčerka Agata. S prihodom 25-letnega Julijana v njihov dom, se jim življenje obrne na glavo in razkrije njihove disfunkcionalne odnose. Odrešitev skozi humor raziskuje témo emocionalno izpraznjenih elit in jo umešča v kontekst sodobnih družbenih vprašanj.
Premiere se je poleg režiserke udeležila tudi številčna ustvarjalna ekipa: igralci Katarina Stegnar, Marko Mandič, Mila Bezjak in Judita Franković Brdar, direktor fotografije Mitja Ličen, svetovalka za kostumografijo Sanja Grcić in glavni producent filma Rok Sečen iz produkcijske hiše Monoo.
Sonja Prosenc je ob tej svečani priložnosti povedala: «Bil je neverjeten večer. Pred projekcijo se je v ekipi čutilo veselo vznemirjenje, protokol rdeče preproge nas je malo prizemljil, na projekciji pa je že med filmom postalo jasno, da bo odziv zelo pozitiven. Mislim, da je bila svetovna premiera Odrešitve za začetnike tukaj na Tribeci v New Yorku najlepša popotnica, ki smo si jo lahko zaželeli za film.«
Poleg že omenjene igralske zasedbe v filmu nastopa še vzhajajoča zvezda francoske kinematografije Aliocha Schneider, Jure Henigman, glavni igralec režiserkinega prejšnjega filma Zgodovina ljubezni Kristoffer Joner, pevka Ana Djurić - Konstrakta in Matija Vastl. Pri filmu je sodeloval tudi norveški oblikovalec zvoka Gisle Tveito, glasbo sta tudi tokrat ustvarila Primož Hladnik in Boris Benko (duo Silence), posnel pa jo je Simfonični orkester Stavanger na Norveškem.
Svetovne premiere se je udeležila tudi direktorica Slovenskega filmskega centra, Nataša Bučar, ki je ob tem dejala: »Pred projekcijo filma Odrešitev za začetnike v New Yorku je Frederic Boyer, umetniški direktor festivala Tribeca poudaril, da v zadnjem času iz Slovenije prihajajo izjemno dobri filmi. Ameriško občinstvo, ki je za posamezno vstopnico plačalo kar 15 dolarjev, je film sprejelo z odobravanjem. S filmom Odrešitev za začetnike smo zagotovo dobili film, ki bo uspešno promoviral Slovenijo in našo kinematografijo povsod po svetu! Upamo pa tudi, da bo od avgusta dalje film dobro sprejelo tudi zahtevno slovensko občinstvo.«
Pred newyorško premiero je v družbi častne konzulke Slovenije Stephanie Owens potekalo tudi druženje s slovenskimi umetniki, ki se trenutno nahajajo v New Yorku in njihovimi ameriškimi sodelavci.
Film je nastal s finančno podporo Slovenskega filmskega centra, skupaj s Filmskim Studiem Viba Film in RTV Slovenija. Znaten delež za realizacijo filma je prispevala Italija preko italijanskega Ministrstva za kulturo in Filmske komisije regije Furlanija - Julijska krajina, kjer je bil velik del filma tudi posnet. Pri razvoju projekta in produkciji filma so sodelovale še Norveška, Hrvaška in Srbija. Razvoj filma je podprla Ustvarjalna Evropa – program Media, ki ga podpira Evropska komisija.
V sklopu festivalskega programa Tribeca Imersive pa je bila izbrana tudi novomedijska umetnica Robertina Šebjanič, z video projektom CO_SONIC 38,144 km², poetični refleksiji in zvočni pokrajini, ki jo poganja umetna inteligenca, Šebjaničeva raziskuje zgodbo sobivanja živalskih in rastlinskih vrst ter njihovih življenjskih oblik skozi opazovanje reke kot ene entitete. Adaptacija 4DSOUND za Tribeca festival vključuje zvoke reke Hudson in vrveža ulic New Yorka ter jih združuje z zvočno prisotnostjo (nad)človeških glasov naravnih in umetno generiranih bitij iz reke Ljubljanice in Atlantskega oceana. Tudi ta projekt je imel svetovno premiero v sklopu razstave v novem muzeju umetnosti in tehnologije v New Yorku. Šebjaničeva, ki se je premiere tudi udeležila, je sodelovala v umetniškem pogovoru o umetnosti oblikovanja digitalnih potopitvenih izkušenj.
Umetnica in raziskovalka Robertina Šebjanič v svoji ustvarjalni praksi poglobljeno reflektira človeška poseganja v (vodna) okolja ter o družbenopolitičnih in ekonomskih strukturah, ki temeljijo na principu rasti proizvodnje in potrošnje. Njena dela so interdisciplinarna, poetična, hkrati pa močno povezana z znanostjo in drugimi področji družbenega delovanja. Za svoje ustvarjanje je prejela številna priznanja in nagrade; med drugim je zmagala na Falling Wall, prejela častno omembo na Ars Electronici, Starts Prize nominacije, Re:Humanism in druge.
Vir: Slovenski filmski center