Festivala in delavnic z zvezdami svetovnega formata se na 3. Ponti Lopud, ki na hrvaškem otoku Lopud poteka od 20. do 24. junija, udeležujejo tudi slovenski filmski ustvarjalci. Otok v južni Dalmaciji z bogato naravno in kulturno dediščino, kjer že tretje leto poteka prav poseben filmski festival, navdihuje ustvarjalce iz regije in vselej naredi velik vtis na povabljene filmske zvezde. Letos sta se na povabilo Mirsada Purivatre, iniciatorja Ponte Lopud in nekdanjega direktorja Sarajevo film festivala, odzvala canski zmagovalec Ruben Östlund in hollywoodski zvezdnik Edward Norton. Oba sta z mladimi filmskimi ustvarjalci delila bogate izkušnje. Predavali so jim tudi priznani evropski avtorji Paweł Pawlikowski, Michel Franco, Ula Pontikos, Juho Kuosmanen in drugi.
Partner tretje izdaje festivala je tudi Slovenski filmski center (SFC). Direktorica SFC Nataša Bučar je pomembnost sodelovanja na tem in podobnih dogodkih opisala z besedami:
»Dogodki, kot je Ponta Lopud in tudi slovenski program ReActing as a Star, ki se je pravkar končal na Bledu, so zelo pomembni za vidnost in povezovanje naših ustvarjalcev. Na velikih festivalih, kot sta Cannes in Berlinale, spoznamo, da obstaja filmska industrija dveh vrst: zvezdniška in tista, ki se odvija brez zvezdniškega sija. Manjši dogodki, kakršen je Ponta Lopud, našim filmarjem omogočajo pristen stik z velikimi imeni, kot sta Edward Norton in Ruben Östlund, in zato ponujajo neprecenljivo izkušnjo, ki vnaša znanje in koristne stike v slovenski filmski prostor.«
Slovenski udeleženci
Festivala in delavnic ter mojstrskih tečajev oziroma masterclassov se torej v teh dneh kot slušatelji udeležujejo naši mladi filmski ustvarjalci. Na Ponto Lopud so letos povabili osem perspektivnih režiserjev in režiserk. Slovenijo zastopa Kukla, ki je trenutno v pripravah na snemanje debitantskega celovečernega filma Fantasy. Film je razvijala na Talent Villageu na filmskem festivalu Les Arcs leta 2021 in lani rezidenci v Cannesu. Za svoj kratki film Sestre je pred tem prejela grand prix na festivalu kratkega filma v Clermont-Ferrandu.
»Punta Lopud je izjemna izkušnja za mlade filmske ustvarjalce, saj poleg predavanj izkušenih filmskih mojstrov in mojstric iz tako evropske kot hollywoodske kinematografije, nudi medsebojno povezovanje, izmenjavo izkušenj in načina dela mladih udeležencev iz regije,« je povedala Kukla.
Med devetimi igralci na Ponti Lopud je bil letos izbran Jurij Drevenšek, ki je pretekli konec tedna končal snemanje filma Tartinijev ključ v režiji Vincija Vogua Anžlovarja, v katerem je ob mladih igralcih upodobil glavno (odraslo) vlogo. To bo tako njegov peti celovečerni film. Drevenška slovenski gledalci poznajo tudi po vlogah v priljubljenih slovenskih nadaljevankah in tv-serijah (Primeri inšpektorja Vrenka, Bratu brat), uspel mu je tudi prodor v tujino, kjer je nastopil v avstrijski miniseriji Euer Ehren, v avstrijsko-nemškem televizijskem filmu Immerstill in švedskem filmu Agent Hamilton.
»To je lepo priznanje, namreč, da si med kolegi iz regije, ki je že v preteklosti dala in še vedno daje veliko dobrih in podkovanih igralcev, izbran v sistem, v katerem lahko z njimi enakovredno sodeluješ. To je seveda osebno priznanje, obenem je to priznanje celotni slovenski kinematografiji in delu vseh aktivnih ustvarjalcev, saj na širši ravni dokazujemo, da smo relevanten sogovornik, da imamo dobre vsebine in predvsem kakovostne avtorje. Na srečanjih, kot je Ponta Lopud, se odpre prostor izmenjave idej in vprašanj. Spoznavamo, v čem smo si podobni in v čem različni, a tudi ta različnost nas oplaja in bogati, pa tudi preizprašuje privzete aksiome, za katere smo prepričani, da veljajo v našem okolju. Taka srečanja so zato nujna, drznil bi si reči celo, da so taka sodelovanja in mreženja prihodnost,« je povedal Jurij Drevenšek.
Drevenška bo širša javnost jeseni lahko videla še v treh domačih filmih: dokumentarnem filmu Pero Damjana Kozoleta, ki je slovensko premiero doživel na nedavno končanem festivalu Krafft, drami Marka Šantiča Zbudi me in komični drami Poslednji heroj Žige Virca. Na velika platna po svetu prihajajo tudi štirje celovečerci, v katerih Drevenšek igra večje vloge, Verižna reakcija Dragana Bjelogrlića, ameriški celovečerni film Nomad Tarona Lextona in ruski Voland – Mojster in Margareta v režiji Michaela Lockshina. Kot alumna Ponte Lopud (poleg režiserke Urške Djukić jo je organizator tja povabil prvo leto) se je na hrvaški otok vrnila igralka Nika Rozman, ki je prav tako nanizala vrsto uspešnih vlog v tujih produkcijah.
Program za direktorice fotografije
Lani so na Ponti Lopud zagnali nov strokovni program za direktorice fotografije, poklica, v katerem ni veliko žensk. Program je nastal kot iniciativa za vzpostavljanje enakosti spolov v regijski filmski industriji, kar so si organizatorji zadali kot del poslanstva. V tej sekciji gostijo štiri direktorice fotografije, med njimi je Slovenka Gaja Naja Rojec, diplomantka AGRFT. Njen diplomski film Nihče ni rekel, da te moram imeti rad (2019) je bil kot prvi slovenski izbran v sekcijo Cinéfondation v Cannesu. Leta 2021 je posnela kratki dokumentarni film Sutherland v okvirju (2021), soustvarjala in snemala je tudi obsežno spominsko razstavo ob 30. obletnici vojne v Bosni Zgodilo se je čisto blizu nas (2022). Gaja Naja Rojec bo s štirimi kolegicami svoje veščine izpopolnjevala pri večkrat nagrajeni direktorici fotografije Uli Pontikos (Russian Doll, Weekend, Lilting, Stars Don't Die in Liverpool), članici Britanskega združenja kinematografov in izvršnega odbora Ameriške akademije za filmsko umetnost in znanost. Tako kot Edward Norton bo tudi Ula Pontikos vodila mojstrski tečaj z udeleženci iz vseh treh kategorij, nato pa se bo s teoretičnim in praktičnim delom posvetila le direktoricam fotografije.
Norton in Östlund o ljubezni do filma
V sredo popoldne je za udeležence festivala na več kot dvournem mojstrskem tečaju govoril znameniti filmski igralec Edward Norton (Klub golih pesti, Generacija X). Pogovor z njim je vodil nagrajeni mehiški režiser Michel Franco. Predstavil je svoje dolgoletne igralske izkušnje in spregovoril o ljubezni do filma, podrobno opisal sodelovanje z režiserjem Milošem Formanom, o katerem je dejal, da ga zelo ceni in mu je bil med snemanjem filma Ljudstvo proti Larryju Flyntu velik navdih. Z mladimi igralskimi kolegi iz regije je Norton delil številne nasvete. Med drugim je poudaril, kako pomembno je, da se filmski igralec seznani z lastnostmi in vrstami objektivov kamere, ki velikokrat določajo in vplivajo na igro. Včeraj je izbrane režiserje, igralce in direktorice fotografije nagovoril dvakratni dobitnik zlate palme Ruben Östlund. Govoril je o novem filmu, ki ga ustvarja, ter z mlado generacijo kolegov, zbranih na Ponti Lopud, debatiral o svoji filmski viziji. Danes se delavnice nadaljujejo, v središču pogovorov pa je pomembnost komunikacije in dobrega vzdušja na filmskem setu.
Vir: Slovenski filmski center