7. oktober 2024

Retrospektiva filmov Karpa Godine na Nizozemskem

V Amsterdamu na Nizozemskem bo 11. in 12. oktobra v kinu Kriterion potekala retrospektiva filmov režiserja Karpa Godine. Izbrani program so poimenovali Jugoslovanski črni val, na ogled bodo 4 celovečerni igrani filmi: Splav Meduze (1980), Umetni raj (1990), Rdeči Boogie ali Kaj ti je deklica (1982) ter Slike iz življenja udarnika (1972) bosanskega režiserja Bahrudina Čengića, pri katerem je bil Godina direktor fotografije, pri restavraciji filma pa je sodelovala tudi Slovenska kinoteka.

Na ogled bo tudi večkrat nagrajeni celovečerni dokumentarni film Karpopotnik (2013) režiserja Matjaža Ivanišina. Film je izviren in pretanjen portret režiserja Karpa Godine, ki pa se v filmu nikoli ne pojavi. Film je sofinanciral Slovenski filmski center.

Od režiserjevih kratkih filmov pa si bo nizozemsko občinstvo lahko ogledalo 4 filme, in sicer 2 igrana: Piknik v nedeljo (1968), Gratinirani možgani Pupilije Ferkeverk (1970) in 2 dokumentarna: Zdravi ljudje za razvedrilo (1971) in O ljubezenskih veščinah ali film s 14441 sličicami (1972).

Karpo Godina bo prisoten na vseh projekcijah, z njim bodo po projekcijah filmov potekali tudi pogovori. Jugoslovanski črni val predstavlja filmsko obdobje iz bivše skupne države z prepoznavnim črnim humorjem. Tedanje oblasti so filme želele pospraviti v bunker, a so ti klub temu prišli do gledalcev. Kot je v intervjuju za MMC leta 2018 med drugim dejala Maja Kranjc, odgovorna urednica revije za film in filmsko KINO! je: »Edini zares z novim valom povezan pri nas avtor Karpo Godina. Začel je snemati eksperimentalne filme, ki so nastali na osmički, kmalu zatem je v svojih zgodnjih filmih vzpostavil statično podobo, ki jo je pozneje uporabil tudi v svojih najbolj kultnih filmih, kot so Zdravi ljudje za razvedrilo, Ljubezenske veščine itn. Karpo Godina je prodrl na jugoslovanski prostor kot avtor in fenomenalen direktor fotografije. Svojo poetično podobo je vtihotapljal v dela vseh režiserjev, s katerimi je sodeloval. Njegovi filmi dihajo to svobodo, ki jo je prinesel novi film. Takrat so bili priljubljeni filmski festivali. Poleg velikega Pulja, kjer so nastopali s celovečerci, se je odvijal mali Pulj, kjer so se srečevali še kot ljubiteljski režiserji.«

Filmski ter gledališki režiser, scenarist, montažer in direktor fotografije Karpo Godina se je rodil leta 1943 v Skopju. Sredi šestdesetih je posnel serijo brezčasnih kratkih eksperimentalnih filmov in z njimi uspešno gostoval po jugoslovanskih festivalih, kjer je spoznal sodelavce, s katerimi je pozneje sodeloval kot direktor fotografije: Želimir Žilnik, Bato Čengić, Lordan Zafranović, Dušan Makavejev, Živojin Pavlović, Vojko Duletič, Filip Robar Dorin in drugi. Leta 1968 nepovratno vstopi v svet profesionalne filmske produkcije, ko ga Želimir Žilnik povabi k filmu Zgodnja dela (Rani radovi) kot direktorja fotografije, snemalca in montažerja. Film zmaga na Berlinskem filmskem festivalu. Kot režiser, direktor fotografije, snemalec in montažer leta 1980 posname svoj prvi celovečerni film Splav Meduze. Na AGRFT dolga leta poučuje najprej filmsko režijo, pozneje pa predmet Filmska in TV kamera in kot uveljavljen filmski pedagog še danes navdihuje mlade filmske ustvarjalce po svetu.

Karpo Godina je prejel več kakor 40 najpomembnejših domačih in tujih nagrad, med njimi tudi Prešernovo nagrado za življenjsko delo (2006). Sedem let pozneje (2013) je prejel Badjurovo nagrado za življenjsko delo, leta 2018, ko je bila tudi njegova retrospektiva v New Yorški Momi, pa je naboru lovorik dodal še Štigličevo nagrado Društva slovenskih režiserjev in režiserk za življenjsko delo. Istega leta mu Mestna občina Ljubljana podeli Župančičevo nagrado za življenjsko delo, leto za tem (2019) pa od Združenja filmskih snemalcev Slovenije prejme nagrado Iris za življenjsko delo. V tem letu se je zgodila tudi retrospektiva njegovih filmov na italijanskem mednarodnem festivalu Bergamo Film Meeting.

Vir: Slovenski filmski center

POVEZANO