Od 16. do 27. maja poteka v Cannesu 76. mednarodni filmski festival. Njegov pomemben del je tudi filmski sejem Marché du Film, na katerem Slovenski filmski center predstavlja novosti nacionalne kinematografije.
S sejemsko projekcijo se bo predstavil drugi celovečerni film Žige Virca, črna komedija Poslednji heroj, z angleškim naslovom Shooting Blanks. Scenarij podpisujeta režiser in Iza Strehar.
Zgodba filma spremlja Franceta, ki živi v globokem spoštovanju do svojega pokojnega očeta, junaka partizanskega odpora. V rojstnem kraju so mu, narodnemu heroju, postavili tudi spomenik. Ko nemška veriga supermarketov sporoči, da namerava na tem mestu zgraditi trgovino, spomenik pa podreti, France razglasi vojno novemu »sovražniku«. Francetovi hčerki Vidi je za preteklost popolnoma vseeno, saj jo bolj skrbi sedanjost – zaman se namreč trudi zanositi. Medtem ko z možem Tonijem čakata na novice s klinike za zdravljenje neplodnosti, France vodi lokalne prostovoljce, preoblečene v partizane in naciste, v manevre proti supermarketu. Toda vsi ne podpirajo njegovega gverilskega boja zoper vse, kar je povezano s trgovino. Še posebej ne hčerka Vida. Medtem ko Francetovo donkihotovstvo uhaja izpod nadzora, je Vidina jeza tik pred eksplozijo.
Poslednji heroj bo na sporedu v sredo, 17. maja, ob 14.15, dan kasneje pa bo ob isti uri dostopna še projekcija na daljavo. Film je že pridobil prodajnega agenta, Picture Tree International iz Berlina, ki si je zanj omislil slogan: »To je črna komedija, ki nam pokaže, kaj se zgodi, če gre družina v vojno – sama s sabo.«
Slovensko-grško-hrvaško-italijanska soprodukcija je nastala pod okriljem produkcijske hiše Studio Virc. Producent je Boštjan Virc, v glavnih vlogah igrajo Primož Pirnat, Eva Jesenovec, Bine Matoh, Jurij Drevenšek in priznana grška igralka Angeliki Papoulia, v filmski ekipi pa so direktor fotografije Fabris Šulin, scenograf Gregor Nartnik, oblikovalka maske Lea Bratušek, kostumografinja Tina Hribernik in direktor filma Tadej Koren Šmid.
Predstavitev filmov v produkciji
Slovenska nacionalna filmarija se na prestižnem filmskem sejmu že trinajsto leto zapored predstavlja v paviljonu evropskih jugovzhodnih kinematografij (South-East European Pavilion), ki si ga deli s filmskimi ustanovami in ustvarjalci iz Bolgarije, Bosne in Hercegovine, Cipra, Črne Gore, Hrvaške, Makedonije in Srbije. Slovenski filmski center je v središče pozornosti postavil filme, ki so tik pred snemanjem. To so trije prvenci, Fantasy režiserke Kukle, Little Trouble Girls Urške Djukić, Noben glas Ester Ivakič; dva druga filma, Izgubljeni sin Darka Štanteta in Vse, kar je narobe s tabo Urše Menart; ter filme za otroke in mladino, Blok 5 Klemna Dvornika, Ciao Bela Janija Severja in Tartinijev ključ (že v fazi snemanja) Vincija Vogua Anžlovarja.
Pogled v zgodovino
Od leta 2013 se je na Marché du Film, največjem mednarodnem srečanju profesionalcev v filmski industriji, predstavilo 32 slovenskih celovečernih filmov. Omenimo le nekatere: Dvojina, drugi celovečerec Nejca Gazvode, Čefurji raus!, drugi celovečerec Gorana Vojnovića, Razredni sovražnik, prvenec Roka Bička, Drevo, prvenec Sonje Prosenc, Idila, prvenec Tomaža Gorkiča, Šiška Deluxe, komična drama Jana Cvitkoviča, Nočno življenje, kriminalna drama Damjana Kozoleta, Pojdi z mano, mladinski triler Igorja Šterka, Houston, imamo problem!, prvenec Žige Virca, Ivan, socialna drama Janeza Burgerja, Ne pozabi dihati, film o odraščanju Martina Turka, Vsi proti vsem, politični triler Andreja Košaka, Moja Vesna, prvenec Sare Kern, Kapa, otroški film Slobodana Maksimovića, …
V uradnem festivalskem programu smo sodelovali tudi s tremi manjšinskimi soprodukcijami. Leta 2015 se je v sekcijo Posebni pogled (Un Certain Regard) uvrstil Zenit (Zvizdan) hrvaškega režiserja Daliborja Matanića. Slovenija je »prispevala« soproducenta Gustav film, direktorja fotografije Marka Brdarja, oblikovalca zvoka Julija Zornika, oblikovalki maske Mojco Gorogranc Petrushevsko in Talijo Ivančič ter igralca Nejca Cijana Garlattija. Leta 2019 se je na odprtju programa 15 dni režiserjev (Quinzaine des réalisateurs) v sklopu projekta Southeast European Factory predstavila slovenska avtorica in režiserka Urška Djukić s kratkim igranim filmom The Right One, pri katerem sta sodelovala tudi slovenska igralka Doroteja Nadrah in direktor fotografije Lev Predan Kowarski. Leta 2021 se je v program Tedna kritike (Semaine de la Critique) uvrstila magično-realistična drama Telesce, prvenec italijanske režiserke Laure Samani. Direktor fotografije je bil Mitja Ličen, soproducent Vertigo. Morena, prvenec hrvaške režiserke Antonete Alamat Kusijanović, pa se je istega leta uvrstila v program 15 dni režiserjev. Soproducenta sta bila SPOK Films in Staragara, oblikovalec zvoka Julij Zornik in direktor fotografije druge ekipe Mitja Ličen.
Dolina miru: canska klasika
Leta 2016 je bil slovenski film uvrščen v uradni festivalski program Cannes Classics. Skoraj 60 let po tem, ko je tekmovala za zlato palmo (1957) in je John Kitzmiller kot prvi temnopolti igralec prejel nagrado za najboljšo moško vlogo, se je namreč v Cannes vrnila restavrirana klasika Franceta Štiglica Dolina miru. Slovesne projekcije sta se udeležila tudi oba glavna, tedaj otroška igralca Tugo Štiglic in Eveline Wohlfeiler.
Perspektivne mlade avtorice in avtorji
Leta 1998 osnovana fundacija Cinéfondation je namenjena mlajšim generacijam filmskih ustvarjalcev. Vsako leto izbere 15–20 kratkih in srednjemetražnih filmov, ki jih predstavijo filmske šole z vsega sveta. Prikaže jih v programu Selekcija (La Sélection ), najboljšim trem pa na uradni festivalski slovesnosti podeli nagrade. Leta 2020 je bil prvič izbran tudi slovenski predstavnik: kratki igrani film Nihče ni rekel, da te moram imeti rad Matjaža Jamnika, študenta režije na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo Univerze v Ljubljani.
Cinéfondation vsako leto izbere tudi 12 mladih režiserk in režiserjev, ki ustvarjajo prvenec ali drugi film. Program Festivalska rezidenca (La Résidence) jim omogoča, da preživijo štiri mesece in pol v Parizu, kjer jim filmski profesionalci pomagajo pri pisanju in produkciji njihovih filmov. Za rezidenco so bile doslej s prvencem v razvoju izbrane kar tri slovenske režiserke: Sara Kern (2018), Urška Djukić (2020) in Kukla (2022).
Leta 2005 je Cinéfondation vpeljal še tretji program – Atelje (L'Atelier), v katerem vsako leto deluje do 20 izbranih mladih filmskih ustvarjalcev, ki s pomočjo programa stopajo v stik z mednarodnimi financerji, producenti, distributerji, … V ta program je bila leta 2021 izbrana režiserka Hanna Slak.
Pomemben del festivalskega programa je tudi projekt Producenti na potezi (Producers on the Move), namenjen povezovanju mladih, podjetnih evropskih producentov s potencialnimi soprodukcijskimi partnerji. Naši producenti in producentke »na potezi« so bili (2015–2021): Miha Černec, Boštjan Ikovic, Petra Vidmar, Rok Sečen, Rok Biček, Marina Gumzi in Andraž Jerič.
Producers on the Move je sicer eden najbolj prepoznavnih projektov združenja EFP (European Film Promotion), usmerjenega v promocijo evropskega filma in njegovih avtorjev tudi zunaj meja Evrope. Članice EFP so filmske institucije iz 37 evropskih držav; Slovenski filmski center, javna agencija se jim je pridružil leta 2005. Od leta 2018 Slovenski filmski center na festivalski tržnici svetovni filmski javnosti predstavlja tudi slovenske filmske lokacije in priložnosti, ki jih ponujajo filmski industriji, ter prednosti uveljavljanja ukrepa denarnih povračil.
Vir Slovenski filmski center