14. maj 2020 (20:00-23:59)

Miha Vipotnik: Obrazi analognega / Kvantizacija rdeče

Prikaz filmskega / video opusa Mihe Vipotnika iz let 1974-2018


Predstavljamo avtorja, ki v našem prostoru velja za pionirja eksperimentalne video umetnosti.

Tukaj si lahko ogledate režiserjev uvod v program.

Dogodek se je zaključil 14.05.2020 ob polnoči.


Peto dejanje retrospektive del Mihe Vipotnika, ki bi se moralo zgoditi v dvorani Slovenske kinoteke, se ponovno seli na splet! Katalog celotne retrospektive je dostopen tukaj.

Tokrat vas v posebnem dogodku vabimo k odkrivanju eksperimentalnega in umetniškega filma. Program, ki sta ga kurirala Barbara Borčić in Peter Cerovšek, pripravljata Postaja DIVA/SCCA-Ljubljana in Slovenska kinoteka v sodelovanju z RTV Slovenija.


Miha Vipotnik je slikar in režiser, ki je s svojim interdisciplinarnim ustvarjanjem pomembno zaznamoval slovenski avdiovizualni prostor.

Majski program z deli iz let 1988 do 2004 prikazuje, kako se lahko eksperimentalna praksa pojavi tudi tam, kjer jo najmanj pričakujemo. Kot vzporedni izdelek ob sodelovanju pri umetniškem projektu, kot dokument interaktivne večmedijske instalacije, ki tudi sam uprizarja eksperiment ali kot eksperimentalna in polemična pripoved o nastajanju filma, prepletena z glasbo, ki je s svojimi glasbenimi postopki rušila dotlej sprejete norme. Procesualnost v smeri naracije in eksperimenta, ki na poetičen način sproža vrsto asociacij, je značilna tudi za Vipotnikovo interpretacijo igranih prizorov. S kamero zaustavljena in montirana podoba je njegova prepoznavna ustvarjalna tehnika, avtorski podpis njegove eksperimentalne avdiovizualne prakse. Poleg tega vztrajno preizkuša meje prostora in medija in mu nalaga povsem nove funkcije.


O filmih:

Video 8 Sketch Tape No. 1 + No. 3
ZDA, 1988, digitalni format (posneto na Video 8, U-matic), 4:3, barvni, 2'30''

No. 1 je video skica za performerko Dee McMillina in njen projekt z naslovom Log On na poetičen način tematizira človeku neodtujljivo svobodo ustvarjanja. Nepomemben zvok iz ozadja sproži vrsto asociacij in spremeni tok montaže. Banalnost električnega kabla je izbrisana z metaforo popkovine, kabel pa določa tudi trajanje videa.

No. 3 ima opravka z mehaničnim merjenjem časa, ki ga predstavlja stoječa ura. Ura je ozadje, po katerem kroži pogled kamere in meri fizični čas. V ozadju slišimo ropot kladiva in zvok montažnega postopka. Kroženje kamere ritmično prekinja zamrznjeno sliko. Napetost raste in slika se v skladu z zvočno spremljavo sprosti v žensko telo.

Did You Say Action? (Taco Cheap, Taco Deep)
ZDA, 1989, digitalni format (posneto na Video 8, U-matic), 4:3, barvni, 16'

Avtorski dokument o snemanju videa Georga Kucharja, v kameri montirani segmenti naključno posnetih igranih sekvenc iz zakulisja.

Atmosfera
Slovenija, 2004, digitalni format, 16:9, barvni, 10'14''

Dokumentarni video predstavlja interaktivno multimedijsko vizualno-zvočno instalacijo Mihe Vipotnika (Veliki atrij in galerija, Eurocenter, Ljubljana, 2004). Sestavljale so jo: veliki lampijon z digitalno kompozicijo (20x 9 m, obojestranski tisk na prosojni zaslon), scenski elementi, računalniški tisk in video projekcija na stenah galerije, svetlobni senzorji, interaktivni zvočni program za atrij, galerijo in dvigala, zvočno kompozicijo iz odlomkov iz simfonij Gustava Mahlerja in realnih zvokov iz okolja. Gledalci so se gibali po prostoru med neštetimi svetlobnimi senzorji in interaktivnimi zvočnimi programi.

Moč usode
Slovenija, 2001, digitalni format (posneto na DigiBeta), 4:3, barvni, 51'

Film je bil posnet v letih 2001 in 2002 ob stoletnici smrti italijanskega opernega skladatelja Giuseppeja Verdija. Moč usode je eksperimentalna in polemična pripoved o nastajanju filma, prepletena z glasbo italijanskega velikana klasične glasbe Verdija in njegovega sodobnika Wagnerja, ki je s svojimi glasbenimi postopki rušil dotlej sprejete norme. Tudi film sam provokativno vzpostavlja vprašanja o visoki in popularni umetnosti, o operi in filmu ter tako ustvarja odnos, ki se skozi vprašanja filmskega jezika nanaša tudi na našo televizijsko produkcijo in njeno dilemo (dilemo producenta) o popularnosti in zahtevi po gledanosti na eni in umetniškim programom, ki zadovoljuje visoka estetska merila, na drugi strani (vznesenost wagnerjanskega scenarista).


Dogodek gosti FilmotekaxBaza slovenskih filmov.

© Kultura je ZAKON, zato spoštujem avtorske pravice.

Katalog retrospektive Mihe Vipotnika

POVEZANO