29. november 2022 (20:00) - 1. december 2022 (23:59)

35. DOKgodek: Dimitar Anakiev


Tedenski program slovenskega dokumentarnega filma.


Tretjo sezono DOKgodkov posvečamo avtorjem slovenskega dokumentarnega filma. Vsak teden med torkom in četrtkom se bomo posvetili filmski pisavi drugega dokumentarista. Program tretje sezone kurirata Jasna Pintarič in Robert Kuret, slednji tudi v tej sezoni o filmskih izborih z vso preciznostjo piše besedila Govorimo o filmskem jeziku, ki jih tokrat še posebej zaznamuje analiza avtorskega pristopa.

Vabljeni k ogledu filmov Državljan A. T. (2010) in Amigo (2003) ter raziskovanju govorice filmskega jezika Dimitra Anakieva, ki ga boste v torek, 29. novembra, lahko prebirali pod filmoma.

FIlmski režiser, pesnik in aktivist, Dimitar Anakiev se je rodil leta 1960 v Beogradu. Leta 1986 je diplomiral na Medicinski fakulteti v Nišu. V Slovenijo se je preselil leta 1987, a bil 26. februarja 1992 ‘izbrisan’. Slovensko državljanstvo je dobil leta 2007. V dobrem desetletju, ki ga je preživel brez dokumentov, je začel snemati filme, z namenom, da prikaže sebe in druge ljudi z obrobja družbe. Uspeh njegovih filmov (med drugim je dobitnik nagrade vesna) mu je omogočil, da je to kariero nadaljeval – kot producent, režiser in učitelj. Je tudi soustavnovitelj svetovne haiku zveze.


FILMA BOSTA ZA OGLED DOSTOPNA OD 29. 11. 2022 OD 20:00 DO 1. 12. 2022 DO 24:00.

© Kultura je ZAKON, zato spoštujem avtorske pravice.


Državljan A. T., režija Dimitar Anakiev, 2010, Slovenija, 55'

Dokumentarni film se loteva teme izbrisanih prek borca za njihove pravice Aleksandra Todorovića, ki je bil tudi sam izbrisan. Prek pričevanj kolegov Aleksandra Todorovića se nam razkrivajo ne samo boj za pravice izbrisanih, ampak realni učinki, ki jih ima ta boj na zasebna življenja.


Amigo, režija Dimitar Anakiev in Simon Obleščak, 2003, Slovenija, 36'

Amigo je bivši vohun, pošten kriminalec, "kung-fu" borec (... kamor udari moja pest, trava ne raste več ...), poet in lokalni heroj iz Tolmina. Amigo skuša obdržati svojo moralnost in način življenja navkljub nestabilnim družbenim razmeram slovenske dežele v tranziciji. Cena, ki jo mora plačati za svojo moralno držo, je zelo visoka. Amigo gre z glavo skozi zid - simbolično in dobesedno. Zdi se, da je, kot srednjeveški francoski poet Francois Villon, obenem služabnik dvema: Bogu in Hudiču.


Govorimo o filmskem jeziku

Razkrivanje režiserja v aktivističnem dokumentarcu

Dimitar Anakiev se je s svojima dokumentarcema Amigo (2003) in Državljan A. T. (2010) dotaknil družbenih problematik, zaradi česar lahko njegova dela razumemo tudi kot aktivistična. V kratkem filmu Amigo Anakiev prikazuje Walterja Dragosavljevića Rutarja alias Amiga, zapornika, pesnika, »odkritosrčnega kriminalca«, ki govori svojo življenjsko zgodbo ter razlaga svojo etiko. Državljan A. T. je film, ki se loteva teme izbrisanih prek borca za njihove pravice Aleksandra Todorovića, ki je bil tudi sam izbrisan. Dokumentarci Dimitra Anakieva torej izhajajo iz družbeno realnega, pri čemer pa Anakiev uporablja tudi določene postopke, ki so izrazito avtorski in ki nam pomagajo razumeti portretirance ne samo kot družbena bitja, ampak kot posameznike znotraj družbe.

V Državljanu A. T. se nam prek pričevanj kolegov Aleksandra Todorovića razkrivajo ne samo boj za pravice izbrisanih, ampak realni učinki, ki jih ima ta boj na zasebna življenja. Tako med drugim Anakiev ponudi dolg kader pogovora, ki ga imata Irfan Beširević in Nisveta Lovec na zadnjih sedežih avtomobila, s katerim se vozita do Todorovića, ki se je v tistem trenutku nahajal v psihiatrični ustanovi. V tem pogovoru se razprejo različne dimenzije tega, kako je boj za izbrisane učinkoval na njuna življenja, kakšna stališča zavzemata do tega in kako je ta boj učinkoval na Todorovićevo družino. Prav zaradi tega je toliko bolj presunljiva nekajminutna sekvenca, ki jo med filmom uvede Anakiev: gre za družinske fotografije Todorovićevih, ki jih pospremi glasba Bachovih Brandenburških koncertov, kar v filmu, kjer ni prisotne druge glasbe, še toliko bolj izstopa. Če si recimo poskušamo predstavljati, da fotografije spremlja glas v offu, se bodo najbrž zdele veliko bolj »realne«; tako pa znotraj filma, pospremljene z Bachom, delujejo kot nek drug svet: svet običajnih družinskih pripetljajev in druženj, ki lahko obstaja znotraj določenih družbenih pogojev, tj. zagotovljenih osnovnih človeških pravic (pravica do bivališča, do izobraževanja, do opravljanja službe ...) – pravic, ki so bile Todoroviću in ostalim izbrisanim odvzete.

V Amigu Anakiev doseže drug pogled v osebnost osrednjega portretiranca Rutarja: ta govori o pretepu, v katerega je bil vključen, da bi zaščitil žrtev, a je na koncu sam dobil zaporno kazen. Njegove pripovedi Anakiev nekajkrat podloži s fotografijami Brucea Leeja, s čimer ponazori Rutarjevo dvojnost: po eni strani pravičniški etos, po drugi strani tudi to, kako se je Rutarjevo videnje tega etosa realiziralo v dejanski družbi. Vse to je še poudarjeno v sekvenci, ko Rutar v offu pripoveduje, medtem ko Anakiev prikazuje v zrcalih pomnoženo Rutarjevo figuro, ki v abstraktnem, temnem prostoru izvaja razne figure in udarce borilnih veščin. Prav te režijske poteze služijo kot Anakievo videnje Rutarjevega notranjega sveta onkraj tega, kar pove sam portretiranec, obenem pa poglobijo portret, kot ga ne bi mogle nobene besede, ki bi jih izrekel portretiranec.

Prav v obeh omenjenih spojih glasbe/glasu in podobe dokumentarni filmi Dimitra Anakieva postajajo izrazito avtorski, saj s takšnimi prijemi tudi sam postane viden kot režiser. S filmskimi sredstvi obenem podaja nek svoj komentar, po drugi strani pa gledalcem ponudi občutek, da so se jim portretiranci razkrili v neki temeljni osebni dimenziji. Morda je prav to trenutek, ko lahko aktivistični dokumentarec nagovori kogarkoli, ne glede na to, kako blizu ali daleč so mu določene tematike.


DOKgodek organizira zavod Filmoteka, v okviru projekta Baza slovenskih filmov v sodelovanju z mednarodnim festivalom Dokudoc, ki ga že 10 leto organizira Mitra, društvo za razvoj avdiovizualne kulture in medkulturnega dialoga. Distributer prikazanih filmov v izbora tega tedna je Slovenski filmski center.

Projekt sofinancira Ministrstvo za kulturo RS.


© Kultura je ZAKON, zato spoštujem avtorske pravice.

POVEZANO