Med 26. in 28. oktobrom 2023 si bo madžarsko občinstvo na zdaj že 7. Dnevih slovenskega filma ogledalo tri sodobna slovenska dela. Tradicionalno bo dogodek gostil kino Toldi v Budimpešti.
Dneve bo odprl film Jezdeca, prvenec Dominika Menceja. Film ceste, ki je na Festivalu slovenskega filma Portorož prejel pet vesen in nagrado občinstva, pripoveduje o najboljših prijateljih Tomažu in Antonu iz majhne vasi, ki predelata vsak svoj moped v chopper in se podata na pot. V iskanju svobode ter ljubezni potujeta skozi sanje preteklosti in vizije prihodnosti. Na poti po Sloveniji in Hrvaški, ki sta se ravno odcepili od Jugoslavije, ju spremljata mlada ubežnica s skrivnostno preteklostjo in stari motorist. Osebne vrednote so na preizkušnji, svobodna volja pa vprašljiva. »Film govori o upanju, osebnem prepričanju in ideji svobode, a v središču je sprememba – možnost, ki jo imamo vsi,« je film z besedami pospremil Dominik Mencej. V glavnih vlogah nastopajo Petja Labović, Timon Šturbej, Anja Novak in srbski igralec Nikola Kojo. Direktor fotografije je Janez Stucin, scenografka Iva Rodić, kostumografka Katarina Zaninović, oblikovalka maske Tatjana Lipanović in montažer Andrej Nagode. Film je nastal v produkciji Staragare.
Strokovna komisija je film Jezdeca izbrala za slovenskega kandidata za nominacijo za oskarja v kategoriji najboljšega mednarodnega celovečernega filma in izbiro utemeljila: »Prvenec Jezdeca je film ceste, ki prevzame s pogumno izpovedano zgodbo in odlično zvočno podobo ter popelje gledalce na pustolovščino treh mladih posameznikov, ki iščejo svoj smisel.«
Filmski kritik in publicist specializirane revije Screen Daily Neil Young je bil nad Jezdecema navdušen in je med referencami omenil kultna filma Goli v sedlu in Moj mali Idaho Gusa Van Santa. Zapisal je, da gre za nežen, zrel in tiho virtuozen film ter najboljši celovečerni prvenec zadnjih pet let.
V petek bo na ogled še en film ceste ter lanski slovenski kandidat za nominacijo za oskarja, film Orkester Matevža Luzarja, ki je bil uvrščen v ožji izbor 92 filmov, med katerimi je na koncu povedla nemška vojna drama Na zahodu nič novega. O Orkestru je tedaj slovenska komisija za oskarja zapisala: »Duhovit in vizualno do potankosti izdelan film s prepričljivimi igralci ‒ to ni le zgodba o orkestru iz Zagorja, temveč tudi o ljudeh, ki verjamejo v življenje.« V komični drami Orkester spremljamo razposajene člane pihalnega orkestra, ki se odpravijo na koncert v pobrateno avstrijsko mesto. Dogajanje opazujemo skozi probleme različnih likov: mladega voznika avtobusa, ki se trudi pridobiti zaupanje starejšega kolega, tega pa je strah, da bo izgubil službo, najstnice, ki jo prizadene očetovo brezskrbno uživanje na gostovanju, skozi peripetije dveh članov orkestra, ki pomotoma pristaneta pri avstrijskih gostiteljih, kjer ne moreta brzdati svoje žurerske narave, in skozi zgodbo žena, ki ostanejo same v domačem kraju. Pet zgodb nazorno prikaže izkušnjo gostovanja in posledice, ki jih nosijo udeleženci. V filmu poleg poklicnih igralcev, kot so Gregor Zorc, Vesna Pernarčič, Gregor Čušin, Mojca Funkl, Jernej Kogovšek in Gaber Terseglav, nastopajo tudi člani Pihalnega orkestra Svea Zagorje. Režiser je pri ustvarjanju filma tesno sodeloval z direktorjem fotografije Simonom Tanškom, scenografko Katjo Šoltes, montažerko Jeleno Maksimović, kostumografko Nadjo Bedjanič, oblikovalko maske Evo Uršič, oblikovalcem zvoka Julijem Zornikom in producentko Petro Vidmar (Gustav film).
S filmom režiserja Marka Šantića Zbudi me se bodo v soboto Dnevi slovenskega filma v Budimpešti sklenili. Zbudi me je najboljši igrani celovečerni film 26. Festivala slovenskega filma Portorož. Skupaj je prejel pet nagrad. Glavni junak filma je Rok, ki se zaradi začasne izgube spomina iz idiličnega turističnega kraja vrne v mesto, v katerem je odraščal. Ne spominja se ne svojega dekleta Rine ne svoje problematične preteklosti. Med prizadevanjem, da bi mlajšega brata Jureta obvaroval pred slabo družbo, se je prisiljen ponovno soočiti z nekdanjim življenjem. Režiser je o svojem tretjem celovečernem igranem filmu povedal: »Osrednja tema filma je izguba spomina, ki je metafora za univerzalno pozabo neke travmatične izkušnje širše skupnosti. Glavni junak Rok, ki ga v filmu upodobi Jure Henigman, skozi filmsko zgodbo sestavlja mozaik svoje pozabljene preteklosti ter občutek za odgovornost za svoja pretekla dejanja. Veseli me, da smo kljub epidemiji in vsem neljubim zapletom v preteklem letu začeli snemanje.« V glavnih vlogah nastopajo Jure Henigman, Timon Šturbej, Nataša Barbara Gračner in Jurij Drevenšek. Šantić pri filmu sodeluje z izkušeno mednarodno ekipo ter znanimi slovenskimi igralci. Scenarij so napisali Marko Šantić, Goran Vojnović in hrvaška scenaristka Sara Hribar. Direktor fotografije je Ivan Zadro, scenograf Marco Juratovec, kostumografka Tina Bonča, oblikovalka maske Lija Ivanič. Glasbo za film je napisal francosko-avstrijski skladatelj Jan Visocky. Nastal je v produkciji Vertiga (zanj Danijel Hočevar in Zala Opara).
Pri organizaciji Dnevov slovenskega filma v Budimpešti sodelujejo Slovenski filmski center, Budapest Film Zrt. in Veleposlaništvo Republike Slovenije v Budimpešti. Vsi filmi so nastali s finančno podporo Slovenskega filmskega centra in bodo podnaslovljeni v madžarskem jeziku. Napovednik 7. Dnevov slovenskega filma v Budimpešti je na ogled tukaj.
Vir: Slovenski filmski center