Nika Autor
Biography
Nika Autor is a visual artist and film-maker whose work, spanning experimental videos, documentaries, photography, and installations, focuses on invisibilities in history and current affairs such as migration, workers' rights, and memory politics. A member of the Newsreel Front collective, her work has been featured in film festivals and venues worldwide (Viennale, Venice Biennial, Toronto IFF, IFF Rotterdam etc.).
Materials
Dnevnik (1951- )
Filmography (16)
Direction (14)
Editing (9)
Writing (3)
Production (1)
Cinematography (1)
Awards
important awards
Nika Autor s prefinjenim vizualnim jezikom ustvarja zgodbe, v katerih združuje refleksijo družbene stvarnosti in poetične impresije, njena dela pa se gibljejo na presečišču vizualne umetnosti in filma. Vsebinsko v svojih delih obravnava teme, povezane z migracijami, delavskimi pravicami in politikami kolektivnega spomina. Kot osrednje izrazno sredstvo ji služi format eksperimentalnega video eseja, ki pa v muzejskih in galerijskih formatih preraste kar v prostorske instalacije. Njena praksa tako medijsko ni strogo zamejena. Mnogokrat kot sredstvo poleg video eseja uporablja tako fotografijo, zadnja 3 leta pa tudi kolaž in besedilo, slednje se vpenja v esejski film, velikokrat pa vstopa besedilo v razstave s citati in publikacijami, ki jih imenuje Obzorniški okruški. Nika Autor je študirala slikarstvo na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje in doktorirala na Akademiji za likovno umetnost na Dunaju. Svoja dela je predstavila na številnih mednarodnih razstavah, v muzejih in na festivalih. Z delom »Novicam se ne odpovemo!« in »Obzornik 63 – Vlak senc« je leta 2017 zastopala Slovenijo na Beneškem bienalu, pri čemer je britanski časopis The Guardian slovenski paviljon označil za enega najboljših na 57. bienalu. Prav tako je leta 2018 za to delo prejela tudi nagrado v kategoriji Found Footage Award na Mednarodnem Filmskem Festivalu v Rotterdamu. Njena dela se nahajajo v pomembnih muzejskih zbirkah. V obdobju zadnjih 3 let je Autorjeva je zasnovala 2 samostojni razstavi: »Če bi gozdovi govorili, bi se od žalosti posušili«, v +MSUM, 8. 3.– 20. 6. 2022 in »Crvene šume«, v MSU Zagreb, 16. 5. – 25. 6. 2023. Ustvarila pa je tudi serijo eksperimentalnih filmov, med drugim tudi trilogijo dokumentarnih filmov, v katerih se loteva teme rezilne žice in njenih nehumanih posledic. Poleg tega pa je avtorica tudi 27 filmov, in sicer sta to celovečerec »Obzornik 80 – Metka, Meki«, ki obravnava zgodbo nekdanje delavke Metalne, zaznamovane z izkušnjo gastarbajterstva, v povezavi z aktualno migrantsko problematiko, in »Obzornik 242 – Sunčane pruge«, v katerem je z vidika povojne dediščine mladinskih delovnih brigad obravnavala izzive današnjega časa. V tem obdobju je svoje projekte predstavljala na večjih mednarodnih razstaviščih doma in v tujini (MoMa v New Yoku, MAXXI v Rimu, Mosaic Rooms v Londonu itd.)
Nika Autor že vsaj 10 let sodi v vrh med medijskega ustvarjanja v Sloveniji. Njena subtilna vizualna estetika odlično združuje konkretne stvarnosti s poetičnimi refleksijami. V formalno tehničnem smislu ji uspeva vsebinsko-sporočilno strukturirati različne žanre – video esej, eksperimentalni in dokumentarni video, različne video instalacije, risbe ipd. Geneza velikih uspehov zadnjih dveh let sega nekaj let nazaj, denimo v leto 2017, ko se je na Beneškem bienalu predstavila s projektom Novicam se ne odpovemo!. Velik odmev je doživel njen film Obzornik 63 – Vlak senc. Ne nazadnje je opozorila nase že s svojim prvim celovečernim dokumentarnim filmom V deželi medvedov (2011), filmski kritik Marcel Štefančič jr. ga je v enciklopediji slovenskega celovečernega filma Slovenski film 2.0 uvrstil med 15 najboljših slovenskih celovečernih filmov od leta 1991 dalje. Njena dela pozivajo k opolnomočenju ter podajajo glas in podobo vsem tistim, ki v naši družbi niso vidni ter slišani.
Leta 2020 je Nika Autor zasnovala spletni avdiovizualni projekt, ki predstavlja javno dostopni video arhiv z naslovom Obzornik 65 – “We Have Too Much Things in Heart…” in knjižico Obzorniški okruški v slovenskem in angleškem jeziku. Projekt je bil predstavljen na mednarodni razstavi Večje od mene. Ustvarila je tudi samostojno razstavo z naslovom Če bi gozdovi govorili, bi se od žalosti posušili, ta je bila leta 2022 na ogled v Muzeju sodobne umetnosti Metelkova v Ljubljani, +MSUM ter souredila zbornik z istim imenom, izdala ga je Slovenska kinoteka in podprl ZRC SAZU.
Slovene: Film o “gastarbajterjih,” delavcih, ki so se po drugi svetovni vojni v iskanju boljšega življenja selili iz Sloveniji v države Severne Evrope. Na inovativen in zelo oseben način pokaže, da so Slovenci narod migrantov. Recepte za različne etnične jedi postavi v središče zgodbe in razkrije, da je mešanje kultur najbolj običajen del človeškega življenja.
The new Found Footage Award is granted to a filmmaker who has made outstanding use of archive material. The award, worth €2,500, is supported by the Netherlands Institute for Sound and Vision.
This film convincingly introduces a new critical paradigm in which every new image questions the entire history of film as a medium and its role within society. It does so through brilliant use of the train as a rich metaphor for human aspiration and technological advancement, connecting the first Lumière film all the way through to the current practice of shooting smartphone footage to document refugees on their quest for a better life.
Organizations
Extended data
Contact the editors
If you need to get in touch, please use the form below. We will be happy to hear from you.