Čezmejna filmska kultura se je razvijala kot rokenrol. Začela se je kot nekaj perifernega, marginalnega in obrobnega, nato pa zlagoma osvajala regionalni in nacionalni teren, nenadoma preplavila osrednje filmske institucije in sama postala glavni tok. Ključno je vplivala na odnos do filma v Sloveniji in se vključevala v dogajanje v širši regiji Furlaniji-Julijski krajini. Podrobnosti teh kulturno-zgodovinskih procesov bo osvetlila tretja izvedba simpozija Vzhod / Zahod: Meja skozi film in zgodovino, ki preko gibljivih podob raziskuje avdiovizualno dediščino ob slovensko-italijanski meji.
Brezmejnost filmskih zgodb v Evropski prestolnici kulture
Med 6. in 8. majem se bodo v Hiši filma v Gorici prek predavanj, pogovorov in filmskih projekcij osredotočili na pomen lokalnih filmskih kultur in čezmejnih filmskih praks ter vlogo čezmejne televizije, ki jo sooblikujeta Radiotelevizija Slovenija in Rai Furlanija-Julijska Krajina. Večletni projekt, ki ga Kinoatelje soustvarja s številnimi domačimi in evropskimi partnerji, je del uradnega programa Evropske prestolnice kulture GO! 2025 in razpira pogled v leto 2025, ko se bodo goriške ulice prelevile v sveže dogajališče na novo nastajajoče zgodovine tega čezmejnega prostora. Program je namenjen širši zainteresirani javnosti, raziskovalcem, študentom ter učiteljem in profesorjem.
Simpozij že tretje leto usmerja poglede v zgodbe na meji, ki so z eno nogo v Sloveniji in z drugo v Italiji. Tokratna izvedba bo priložnost, da se poklonimo glavnim akterjem, ki so postavljali temeljne kamne v čezmejnem filmskem in televizijskem življenju, kot so Darko Bratina, Sandro Scandolara, Silvan Furlan, Aleš Doktorič in Dimitrij Volčič.
Med mejami in filmskim spominom
Prvi dan, 6. maja, se bodo posvetili nastankom filmske kulture na Goriškem, ki je postala pomemben kulturni dejavnik po drugi svetovni vojni, zahvaljujoč strastnim filmskim ustvarjalcem, kritikom in ljubiteljem filma. Med vrsto uglednih predavateljev, ki bodo motrili dogajanje na Goriškem med mejami in filmskim spominom, bodo zgodovinar Lucio Fabi, Steven Stergar predavatelj s filmske smeri z Univerze v Vidmu in Andrej Šprah, predavatelj z AGRFT-ja Univerze v Ljubljani. Misli bo podčrtala projekcija dokuportreta Jožeta Dolmarka z naslovom Tkanje pogledov v režiji Borisa Jurjaševiča. Uvodni dan bomo zaključili s programom kratkih filmov, zbranih pod imenom Čezmejni filmski horizonti, ki so ga zasnovali z mislijo na kulturno zapuščino Aleša Doktoriča (1960—2022). To so Beautiful Kreplje (Darjo Frandolič, 2000), Prešli bodo tudi to noč (Matteo Oleotto, 2002), Moji materi (Gregor Božič, 2005), Spovednica tihotapcev (Anja Medved, 2010), Vojna besed ali spoštljiva tišina (Leo Černic, 2020) ter (Ne)vidni zidovi (Giulio de Paolis, 2023). Slednji bo imel na simpoziju svojo predpremiero.
Visoke frekvence čezmejne televizije
Drugi dan, 7. maja, bo v središče postavil televizijo v čezmejnem prostoru, ki ga bosta s pozdravom odprla Ksenija Horvat, direktorica Televizije Slovenija, in Guido Corso, direktor Rai Furlanija-Julijska krajina. Borut Klabjan iz ZRS-ja Koper bo predstavil zgodovinski kontekst, ki je omogočil nastanek čezmejnih medijskih sodelovanj, med njimi programa Odprta meja in Lynx. O zgodovini in vplivu televizije v čezmejnem prostoru bosta skozi pogovor razmišljala soustvarjalca oddaje Lynx, Mojca Petrič Bužan, odgovorna urednica TV Koper – Capodistria, ter Piero Pieri, urednik in televizijski režiser na Rai FJK. Novinar in publicist Bojan Brezigar pa bo ponudil razmislek o Dimitriju Volčiču, legendarnem dopisniku z Vzhoda za Rai. Dan bodo zaključili ob predpremieri sveže restavrirane kopije filma Rdeči boogie ali Kaj ti je deklica iz leta 1982 ob prisotnosti režiserja Karpa Godine. Restavrirano kopijo filma so pripravili Slovenska kinoteka v sodelovanju s Slovenskim filmskim arhivom in Slovenskim filmskim centrom.
Furlanija-Julijska krajina: prizorišče navdihujočih filmskih praks
Program zadnjega dne, 8. maja, bo predstavil bogastvo filmske kulture v deželi FJK (Furlaniji-Julijski krajini) in pokazal, kako lahko z dobrimi politikami na področju filmske kulture vzpostavimo mreženje in plodna tla za spodbujanje in ustvarjanje filmske kulture, vse od produkcije do izobraževanja in festivalskih dogajanj. V prvem delu bomo gostili ugledne predstavnike italijanske filmske scene, med njimi Piera Colussija iz Cinemazero Pordenone, Eleno Beltrami iz Furlanske kinoteke ter Giorgia Placereanija iz festivala Far East v Vidmu. Tržaško filmsko perspektivo bodo delili filmski kritik Paolo Lughi, Nicoletta Romeo s tržaškega filmskega festivala, Daniele Terzoli iz La Cappella Underground in Sergio M. Grmek Germani s festivala I mille occhi. Pogovor bo moderiral pisatelj in novinar Alessandro Mezzena Lona.
Tridnevni goriški program bodo zaključili s premislekom o etnografskem filmu. Naško Križnar bo predstavil Poletno šolo vizualne etnografije v Novi Gorici, Dora Ciccone iz Inštituta za slovensko kulturo v Špietru bo orisala filmske prakse iz Benečije, Marco Rossitti iz Univerze v Vidmu pa lokalni etnografski film. Simpozij se bo letos zaključil s projekcijo filmov v Slovenski kinoteki v Ljubljani, ogledali si bomo filma Meja in Kras režiserja Franca Giraldija, ki mu je Kinoatelje leta 2011 podelil nagrado Darko Bratina.
Okoljsko trajnostne prakse delovanja
Prav tako v torek, 7. maja, dopoldan bo v Trgovskem domu v Gorici potekala delavnica o trajnostni mobilnosti, ki je del programa Go Green Cinema, ki ga skupaj razvijata Kinoatelje in Motovila. Udeleženci bodo pod strokovnim mentorstvom Gaje Brecelj iz Umanotere - Slovenske fundacije za trajnostni razvoj in Aidana Cerarja iz Inštituta za politike prostora – IPoP pridobili uporabna znanja in informacije pri uvajanju bolj okoljsko trajnostnih praks delovanja pri izvajanju kulturnih aktivnosti – tudi v okviru prihajajoče Evropske prestolnice kulture GO! 2025.
Predavanja bodo potekala v slovenskem in italijanskem jeziku, zagotovljeno bo simultano prevajanje.
Urnik programa lahko najdete na tej povezavi.
Vir: Kinoatelje