Dušan Hrovatin
- Basic info
- Galley
- Materials
- Filmography (12)
- Soundtracks
- Awards
- Organizations
- Extended data
- Contact the editors
Biography
Gallery (2)
Filmography (12)
Animation (11)
Cast (1)
Direction (1)
Animation department (1)
Awards
important awards
Državno filmsko podjetje Triglav film je bilo ustanovljeno 13. septembra 1946. Pri Triglav filmu naj bi proizvajali umetniške dokumentarne, kulturne filme in obzornike. Spomladi leta 1947 je takratna republiška vlada sklenila, naj Športno društvo Trnovo prekine z delom ter da naj telovadni dom in letno telovadišče preideta v uporabo novoustanovljenega podjetja Triglav film, za potrebe filmskega studija. Čeprav na začetku ni bila predvidena produkcija kratkometražnih animiranih filmov, se je pod idejnim vodstvom Saše Dobrile skupina mladih zanesenjakov leta 1951 lotila filmskega animiranja lutk. Lutkovna tradicija v obliki lutkovnih gledališč je bila v Sloveniji precej bogata. Že pred drugo svetovno vojno je delovalo veliko amaterskih in tudi nekaj poklicnih lutkovnih odrov. Iz te tradicije se je ob ustanovitvi Triglav filma zgodila spontana pobuda za začetek proizvodnje animiranih lutkovnih filmov. Triglav film je v začetku petdesetih let že imel tehnično opremo za snemanje filmov, ki pa je bila večinoma zastarela in le delno obnovljena. Še posebej problematična je bila oprema za snemanje animiranih filmov, saj je bilo že tako zastarele aparature potrebno prirediti za snemanje sličice za sličico. Leta 1959 je Triglav film ustanovil poseben lutkovni oddelek, ki je poskrbel za redno in načrtno proizvodnjo. Začetek nepretrgane proizvodnje je vplival tudi na dvig kvalitete posnetih filmov. Filmska prizadevanja so popestrili številni novi sodelavci. Scenaristi: Žarko Petan, Tone Pavček, Janez Menart, Sašo Mali, Smiljan Rozman, Marta Koch, Vida Brest. Oblikovalci lutk in scene: Mara Kralj, Andra Avčin, Slavko Hočevar, Niko Matul, Mirko Lipužič, Marjan Amalietti. Režiserji: Zvone Sintič, Dušan Hrovatin, Dušan Povh. Snemalci: Janez Mally, Veka Kokalj, Silvo Hodnik, Marjan Pfeifer. Zanimivo je, da je bila ekipa animatorjev lutk pravzaprav najmanjša in najbolj stalna – Črt Škodlar, Dušan in Breda Hrovatin. Med njimi moramo izpostaviti predvsem Dušana Hrovatina, ki je kot animator sodeloval pri nastanku vseh lutkovnih animiranih filmov v produkciji Triglav filma (11 filmov!), razen pri filmih Saše Dobrile, ki je animiral sam.
Dušan Hrovatin se je rodil leta 1929 v Ljubljani. Svojo pot animatorja je začel v ljubljanskem lutkovnem gledališču leta 1953. Njegova posebnost je v tem, da je v posameznem filmu pogosto animiral vse nastopajoče lutke. V domačem animiranem filmu je ustvaril opus, ki je redek celo v svetovni filmski produkciji. Filmska pedagoginja Mirjana Borčič, ki je detaljno analizirala način dela Dušana Hrovatina, je ugotovila, da je bila zanj animacija gledaliških in filmskih lutk vedno velik izziv. Žlahtnost animacije se odraža v premikanju znotraj giba, kar opredeljuje pomen gibanja, s tem pa tudi lastnosti animiranega predmeta in Hrovatin je svoje izkušnje iz lutkovnega gledališča v dobri meri uporabil pri filmski animaciji lutke. Borčičeva nadalje ugotavlja: “V Hrovatinovi animaciji je prisotna sposobnost opazovanja in stilnega preoblikovanja neživega v živo. Predmeti, ki jih oživlja, zaživijo na estetski ravni in omogočajo gledalcu doživetje umetniškega dela. Brez občutljivosti za kinetično, ki je prav gotovo del njegovega doživljanja okolja, bi težko dosegal vse te učinke, ki se gledalcem zasidrajo v spomin. To delo zahteva ogromno zbranosti, potrpljenja ter vživljanja v koncept režiserja na eni strani, na drugi pa v karakter lika, ki ga posamezna lutka predstavlja. Študij giba, ki naj označi karakter lika, njegovo čustveno stanje in trenutni odnos do okolja, mu je narekoval tudi raziskovanje novih možnosti giba. To ga je oddaljilo od klasične lutke in pripeljalo do pomembne inovacije – izdelave novega skeleta lutke. Prvič je to uporabil v filmu Dušana Povha Intermezzo. Za animacijo v tem filmu je prejel nagrado za izreden preskok v animaciji lutkovnega filma.“ Dušan Hrovatin je ustvaril tudi nekaj reklamnih filmov: Vremenske napovedi za Lincoln productions USA (po njihovih skicah), reklamo v produkciji Viba filma za samopostrežne trgovine za italijansko podjetje in pri avstrijskem podjetju »Salzburg film« režiral in animiral namenski animirani film Plesni korak.
Za Hrovatinov razvoj na področju filmske animacije je bilo prav gotovo usodno sodelovanje z ananym poljskim avtorjem Edwardom Sturlisom, ki je leta 1962 v proizvodnji Triglav filma režiral film Klativitez. Hrovatin se je znal vživeti v razne koncepte in ob tem ostajal samosvoj in ustvarjalen. Razvejena paleta čustev in razpoloženj, iz filma v film drugačnih, je od Hrovatina zahtevala, da se vživlja v psihologijo posameznega lika in sinhronizira zbir neštetih gibov, ki ga opredeljujejo. Vse svoje izkušnje je Hrovatin združil v filmu Kitarist (1964), ki ga je po scenariju Janeza Menarta, s stilno različnimi lutkami Mare Kraljeve in ob glasbi Boruta Lesjaka, režiral in animiral sam. Za njegove lutkovne filme je značilna natančna animacija in duhovito kadriranje, kar je bilo opazno tudi v lutkovnih predstavah, kjer je uvajal izkušnjo filmske montaže.
Društvo slovenskega animiranega filma podeljuje letošnjo Nagrado Saša Dobrile za življenjsko delo na področju animiranega filma, za pionirski pristop in tehnične presežke pri animiranju in režiji lutkovnih animiranih filmov v Sloveniji, DUŠANU HROVATINU.
Ljubljana, 25.10.2021 Avtor besedila: Igor Prassel
Extended data
Contact the editors
If you need to get in touch, please use the form below. We will be happy to hear from you.